01
بهمن

انواع پروفیل آلومینیومی

 

سطح مقاطع پروفیل های آلومینیوم

تعداد زیادی شرکت تولید پروفیل آلومینیومی در مقاطع پنجره در کشور فعال می باشد که با برندهای مختلف مانند اکپا ، بندینی و… در حال فعالیت می باشند. شرکت چهلستون سازنده درب و پنجره آلومینیومی نرمال و ترمال بریک و کرتنوال با اخذ نمایندگی از شرکت های پروفیل اقدام به همکاری با آنان نموده است.

شرکت اکپا تولید کننده پروفیل های آلومینیومی درب و پنجره نرمال و ترمال بریک در مقاطع مختلف می باشد . در ادامه به برخی از انواع پروفیل ها اشاره می گردد.

پروفیل نرمال و ترمال

پروفیل های نرمال به دو دسته کشویی و لولایی تقسیم می شوند پنجره های نرمال کشویی با مقاطع ۵۵-۶۰-۷۴-۹۰ میلیمتر و در سری لولایی های آکپا پروفیل آلومینیومی با مقاطع ۳۵-۴۵-۵۵-۵۹ میلیمتر متغیر بوده که عمده مصرف در پنجره های لولایی نرمال AH59  و در پنجره های کشویی نرمال AS60 باشد.

در پنجره های آلومینیومی ترمال بریک نیز به دو دسته لولایی و کشویی تقسیم می شوند. پنجره های لولایی ترمال بریک با مقاطع مختلف ۵۵-۶۰-۶۹-۶۸-۷۵- ۷۸ میلیمتر قابل اجرا بوده و در پنجره های کشویی آلومینیومی ترمال بریک با مقاطع ۷۷-۹۴-۱۱۵-۱۴۳-۱۶۸ میلیمتر قابل اجرا می باشد. عمده مصرف در پنجره های لولایی ترمال بریک TH60 ولی در پنجره های کشویی ترمال بریک مصرف نوع پروفیل نسبت به ابعاد پنجره ها بسیار متغییر بوده و نمی توان گفت بیشترین پروفیل مصرفی کشویی با کدام پهنا می باشد. در پروفیل های سری ۶۰ لولایی ( TH60) شرکت آکپا بسیار مقاطع فراوانی دارد بطور مثال در پروفیل سری ۶۰ می توان فریم های مختلف  با شکل و پهنای متفاوت داشته باشیم. شایان ذکر است فقط پروفیل فریم ( قاب دور ) با هم تفاوت دارد و در بقیه پروفیل ها مانند بازشو پنجره – درب ، سپری وسط و زهوار بین هم مشترک می باشد ولی زمانیکه انتخاب از پروفیل Th60 به TH68  تغییر یابد مقاطع اعم از فریم، بازشو، سپری و زهوار  متفاوت از سری TH 60 می باشد. در پروفیل TH60 شرکت آکپا که توسط شرکت چهلستون ساخته می شود فریم های مختلف که به آن اشاره شد به شکل های متفاوت با پهنای مختلف ۶۰-۶۹-۷۰-۷۷-۹۴-۱۴۳ میلیمتری می باشد.

در انتخاب پروفیل لولایی ترمال بریک باتوجه به اینکه همانطور که اشاره شد بیشترین مصرف پروفیل TH60 باشد. برخی از تفاوت های TH60 و TH68  اشاره می گردد اولین تفاوت پروفیل TH60 آکپا و TH68 در این بوده که  پروفیل TH60 آکپا پس از ساخت از نمای بیرون کاملا صاف نبوده و لبه های پروفیل مقدار بسیار کمی منحنی می باشد و در پروفیل های TH68 پس از ساخت از بیرون پنجره کاملا صاف ( فلت ) می باشد که یکی از دلایلی که در پروفیل آکپا TH68 مصرف می شود بدلیل فلت بودن آن است .دلیل دیگر برای انتخاب پروفیل TH68 استقامت پروفیل و وزن آن می باشد بطوریکه پروفیل   TH60 وزن فریم ( قاب) در هر متر طول ۱۲۹۰ گرم و پروفیل فریم ( قاب ) TH68 1670 گرم می باشد و تمامی پروفیل ها اعم از فریم ، بازشو ، سپری و زهوار از نظر وزنی و استقامتی از پروفیل TH60 بیشتر بوده که باعث می شود پروفیل TH68 آکپا در پنجره ها با ارتفاع بلند بیشتر کاربرد داشته باشد. لازم است در اینجا توضیحی در رابطه با استقامت پروفیل ها در ابعاد و سایز های بزرگ پنجره آلومینیومی ترمال بریک داد. در انتخاب نوع پروفیل در ساخت پنجره ابتدا باید به ارتفاع پنجره ها دقت داشت و مهمترین نقش پروفیل در پنجره جهت استقامت و استحکام پنجره مربوط به سپری و یا وادار های وسط پنجره می باشدکه این پروفیل چون تقسیم دهانه پنجره را به عهده دارد برای جلوگیریاز لرزش پنجره ها باید سپری یا ( وادار۹ های مقاوم استفاده شود. در پروفیل سری ۶۰ آکپا بجز سپری معمولی که وزن هر متر طول آن ۱۵۰۰ گرم است سپری تقویتی که وزن هر متر طول آن ۲۱۹۰ گرم بوده که در پنجره ها با ارتفاع بالای ۲۵۰۰بهتر است از پروفیل سپری تقویتی استفاده شود و پس از سپری مهمترین انتخاب پروفیل در پنجره آلومینیوم ترمال بریک  پروفیل بازشو آن بوده که نسبت به ارتفاع و پهنای بازشو باید از پروفیل باریک یا پروفیل پهن تر استفاده کرد.

پروفیل فریم باتوجه به اینکه به فریم آهنی یا فریم سنگ پیچ می شود در مرحله سوم انتخاب قرار دارد ولی در پروفیل سری TH60 آکپا در مورد انتخاب فریم و از نظر شکل ظاهری در نمای ساختمان متفاوت بوده و ازنظر فنی تفاوتی در پنجره ندارد. در سپری پروفیل های آکپا فقط در پروفیل آلومینیوم TH60 می توان از فریم های روکوب دار فابریک استفاده کرد . در پروفیل سری ۶۰ آکپا بجز فریم های معمولی فریم های تولید شده با لبه های۵ سانتی که زمانیکه پنجره از داخل ساختمان هم سطح با گچ می باشد این لبه به صورت کاوری روی فریم آهن و حد فاصل پنجره و فریم آهن و فریم آهن و گچ را که عمدتاً ترک می خورد را پوشش می دهد و این لبه فابریک فقط در تمامی فریم های TH60 بوده و الباقی فریم های لولایی ترمال و کشویی ها باید روکوب که پشت فریم پیچ می شود استفاده شود.روکوب های فابریک کاملا صاف و بدون هیچ درزی با فریم هم سطح می باشد ولی روکوب هایی که پیچی ازسمت پشت فریم نصب می شوند با ابعاد و اشکال مختلف صاف، گرد و نیم گرد قابل اجراست که در این نوع روکوب بین فریم و روکوب خطی دیده می شود. پنجره های آلومینیومی که هم سطح با گچ از داخل می باشد حتماً باید هم از نظر زیبایی و هم از نظر فنی از پنجره هایی با لبه روکوب دار استفاده شود.

 

photo 2023 01 21 09 06 57photo 2023 01 21 09 07 05