215620 P09Z9S 34
21
مرداد

چگونه پنجره دوجداره از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند؟

چگونه پنجره دوجداره از هدر رفتن گرما جلوگیری می کند؟ ،،بسیاری از مردم درباره مزایای پنجره‌های دوجداره چیزهایی شنیده‌اند. اگر با این اصطلاح آشنایی ندارید، هیچ‌ اشکالی ندارد. به‌طور ساده، این نوع پنجره از فشردن دولایه شیشه به یکدیگر ساخته‌شده و از مزیت هوای محبوس بین آن‌ها برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کند.

حقیقت این است که بیش از ۲۵% از هزینه انرژی شما به‌عنوان هوای خروجی از درها و پنجره‌ها به هدر می‌رود و این نکته باید به شما اهمیت این پوشش‌ها را یادآوری کند.

درحالی‌که بسیاری با مزایای استفاده از دوجداره آشنا هستند، تنها تعداد کمی از مکانیسم آن آگاهی دارند؛ اینکه چطور هدررفت گرما را کاهش می‌دهد. در این مقاله، تمرکز ما بر این مورد است.

مکانیسم کاهش هدررفت حرارتی در دوجداره

مکانیسم این مفهوم در نحوه عملکرد هدایت خلاصه می‌شود. برای اینکه گرما از طریق پنجره شما از بین برود، به یک سطح برای انتقال یا هدایت از آن نیاز دارید. پنجره‌های دوجداره از دو صفحه شیشه‌ای با گاز آرگون در بین آن‌ها ساخته‌شده‌اند.

هدایت حرارتی آرگون ضعیف است. بنابراین، حرارت تقریباً به صفحه شیشه‌ای مخالف منتقل نمی‌شود، به این معنی که به سمت دیگر پنجره انتقال پیدا نمی‌کند. همین فرآیند برای سروصدا نیز انجام می‌شود.

با نصب پنجره دوجداره در تمام خانه‌تان، می‌تواند هدررفت حرارتی را تا میزان سرسام‌آور ۵۴% تا ۴۶% کاهش دهید. این همچنین به معنی هزینه گرمایشی کمتر در طول زمان است.

حال که درباره مکانیسم پنجره دوجداره که در کاهش هزینه گرمایشی نقش دارد صحبت کردیم، بایستی درباره کارکرد این مکانیسم نیز بحث کنیم.

کنترل دما

نکته اصلی در کاهش هدررفت حرارتی توسط پنجره‌های دوجداره، کنترل دماست. این فرآیند، دمای داخلی و دمای خارجی را مستقل از هم نگه می‌دارد. این به دلیل هدایت حرارتی ضعیف ساختار است که درباره آن صحبت کردیم.

این پنجره‌ها، دما را به‌وسیله حفظ مناطق سرد به صورت سرد و مناطق گرم، به صورت گرم، بدون نیاز به استفاده از سامانه‌های حرارتی و برودتی، برای رفع تأثیر دمای محیط بیرونی، کنترل می‌کنند.

پوشش e منعکس‌کننده

جنبه دیگری که در کاش هدررفت حرارتی در پنجره‌های دوجداره نقش ایفا می‌کند، این حقیقت است که صفحات شیشه‌ای دارای پوشش e هستند.

سطح داخلی صفحه شیشه‌ای توسط ماده‌ای منعکس‌کننده که دما را به‌جایی که از آن آمده بازتاب می‌دهد، پوشش داده شده است تا هدررفت حرارتی را بیشتر کاهش دهد. این فرآیند، بازهم باعث عدم تأثیر دمای بیرونی بر داخلی به دلیل وجود مانعی با هدایت حرارتی ضعیف شده است.

علم پشت این فرآیند

وقتی‌که مولکول‌ها حرارت داده می‌شوند، آن‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند و این حرارت را به یکدیگر منتقل می‌کنند. زمانی که مولکول‌ها در یک لایه نازک بین دو سطح شیشه‌ای محبوس باشند، به یکدیگر نزدیک هستند و باعث انتقال حرارت راحت‌تر می‌شوند.

از طرف دیگر، مولکول‌های معمولی که در هوا حرکت می‌کنند، از یکدیگر دور هستند و به همین دلیل، انتقال حرارت با نرخ کمتری انجام می‌پذیرد. به همین دلیل، لایه نازک هوا در پنجره دوجداره به‌عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند.

به بیانی دیگر، ایجاد لایه‌ای بسیار نازک از هوا که مانع گردش آزادانه آن شود، منجر به کاهش انتقال حرارت می‌گردد. بنابراین، هدررفت حرارتی نیز کاهش می‌یابد. از نظر فنی، از اتلاف حرارتی جلوگیری نشده، فقط سرعت آن کاهش یافته است.

همه چیز درباره اسپیسر است

درز بین دولایه، فاصله‌انداز نام دارد. این مقدار بین ۶ تا ۲۰ میلی‌متر متغیر است و معمولاً از فیبر، آهن یا درصورتی‌که بخواهید چگالش را کمتر کنید، از آلومینیوم ساخته می‌شود. جالب اینجاست که این مهم برای خنک نگه داشتن خانه شما در تابستان و گرم نگه‌داشتن آن در زمستان است.

برای بهره‌وری انرژی، فاصله‌انداز معمولاً ۱۲ میلی‌متر تعبیه می‌شود، که هم به‌عنوان عایق حرارتی و هم به‌عنوان عایق صوتی مناسب است. ولی اگر اولویت شما کاهش هدررفت حرارتی باشد، بایستی مقادیر بیش از ۱۶ میلی‌متر را برای عایق‌سازی بهتر در نظر بگیرید.

ضخامت خود شیشه نیز می‌تواند متفاوت باشد و هیچ ارتباطی با فاصله‌انداز ندارد. این بیشتر به دمای محل زندگی شما وابسته است.

هدررفت حرارتی در مقابل تابش حرارتی

آیا پنجره دوجداره به‌طور کامل حرارت را عایق‌بندی می‌کند؟

درست بودن این مطلب بیش‌ازحد خوب است و همین‌گونه هم هست. بایستی بین کاهش هدررفت حرارتی، که اساساً تلاش برای حفظ دما، چه سرد و چه گرم، و تابش حرارتی که از نور مستقیم خورشید حاصل می‌شود، تمایز قائل شوید.

اگر نور خورشید مستقیم به پنجره شما برخورد کند، هیچ راهی برای جلوگیری از آن نیست. دوجداره کمکی به این مطلب نمی‌کند. البته که استفاده از رنگ مسدودکننده ماورای بنفش بر روی پنجره می‌تواند مفید باشد.

آیا باید خانه خود را دوجداره کنید؟

بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود. آیا باید خانه خود را دوجداره کنید و آیا این کار ارزش خواهد داشت؟

البته که این مورد چیزی است که باید در نظر گرفت، به‌خصوص اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید. به‌جای صرف مبالغ هنگفت سالیانه برای گرم‌تر کردن خانه در فصل زمستان، می‌توانید به‌راحتی پنجره دوجداره در خانه خود نصب کنید.

مطمئنا پنجره دوجداره از پنجره معمولی هزینه‌بردارتر است، اما هنگامی‌که هزینه در زمان طولانی مقایسه می‌شوند، یک‌بار هزینه برای پنجره دوجداره مقرون‌به‌صرفه ‌تر به نظر می‌آید. تخمین زده می‌شود که می‌توانید ۱۰% تا ۱۵% از هزینه سالیانه قبض انرژی را با استفاده از پنجره‌های دوجداره به‌جای معمولی، کاهش دهید. ناگفته نماند که طول عمر مورد انتظار این پنجره‌ها بیشتر از ۳۵ سال است. پس اگر محاسبات را انجام دهید و هزینه نصب پنجره دوجداره را با صرفه‌جویی سالانه انرژی مقایسه کنید، معامله خوبی به نظر می‌رسد.

برای ساده‌تر کردن این فرآیند، حتماً لازم نیست تا پنجره‌های موجود را برای نصب پنجره‌های دوجداره جدید از جا دربیارید. درواقع می‌توانید پنجره‌های موجود را دوجداره کنید.

چگونه می‌توان پنجره‌های موجود را دوجداره کرد و هزینه‌ها را بیشتر کاهش داد؟

دو راه اصلی برای دوجداره کردن پنجره موجود، وجود دارد. یکی از آن‌ها نصب قابِ زیری در داخل پنجره شما و سپس نصب پنل اکریلیک نوری در داخل این قاب است. این نوع ترتیب با استفاده از کانال‌های آهنربایی ادامه‌دار که درزگیری هوا را انجام می‌دهند، پنجره شما به پنجره دوجداره تبدیل می‌شود.

راه دیگر این است که به‌سادگی، پنل دیگری بر روی قالب جداگانه در داخل پنجره موجود نصب شود تا پنجره دوجداره حجیم‌تری ایجاد شود.

مزایای دیگر پنجره های دوجداره

مردم معمولاً از پنجره دوجداره برای کاهش هدررفت حرارتی در خانه‌های خود استفاده می‌کنند. اما این نوع پنجره مزایای دیگری نیز دارد. اینجا برخی دلایل انتخاب دوجداره توسط مردم برای منازلشان ذکر می‌گردد:

بهره‌وری انرژی آن‌ها بیشتر است

به این دلیل که پنجره‌های دوجداره هدررفت حرارتی را کاهش می‌دهند و دمای داخلی خانه شما را در محدوده مشخص حفظ می‌کنند، باعث کاهش هزینه انرژی می‌شوند. شما هزینه کمتری برای گرم کردن – یا سرد کردن- خانه به دلیل کاهش حرارت عبوری به داخل یا خارج خانه می‌پردازید.

آن‌ها خانه شما را روشن‌تر می‌کنند بدون اینکه احساس سرما کنند

پنجره‌های هر خانه‌ای را سرزنده‌تر می‌کنند؛ آن‌ها نور بیشتری را به خانه عبور می‌دهند و فضا را دلبازتر می‌کنند. متأسفانه، در کشورهای سردسیر، مردم معمولاً از نصب پنجره‌های بزرگ در خانه به دلیل ترس از سرمای زمستان دوری می‌کنند. خوشبختانه، پنجره‌های دوجداره این مسئله را به دلیل داشتن تمام مزایای یک پنجره و بدون داشتن عیب ایجاد فضای سرد در فصل زمستان، حل کرده‌اند.

آن‌ها امن‌تر و مستحکم‌تر هستند

پنجره‌های دوجداره به دلیل داشتن دولایه، معمولاً مستحکم‌تر از پنجره‌های معمولی هستند. خود شیشه نیز مستحکم‌تر است و باعث افزایش امنیت تمام پنجره نسبت به پنجره معمولی می‌شود.

آن‌ها باعث ساکت‌تر شدن خانه می‌شوند

ناگفته نماند، ازآنجایی‌که پنجره‌های دوجداره دارای فاصله‌ای بین لایه‌هایشان هستند، آن‌ها سروصدای انتقالی را هم کاهش می‌دهند. داشتن پنجره‌های دوجداره به شما برای داشتن خانه‌ای ساکت‌تر و بی‌سروصدا تر کمک خواهد کرد.