11
Aug

مقالات تخصصی و کاتالوگ استفاده از یراق آلات

یراق آلات در و پنجره دوجداره باید از چه خصوصیاتی برخوردار باشند؟

مقالات تخصصی و کاتالوگ استفاده از یراق آلات ، یراق آلات یکی از مهم‌ترین اجزای در و پنجره دوجداره به شمار می‌روند. یراق‌آلات در و پنجره دوجداره دارای تنوع مناسبی هستند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و کاربرد مکان استفاده از آن، یراق‌آلات مورد نظر خود را انتخاب کنید.

یراق‌آلات شامل؛

لولاها، دستگیره، قفل، زبانه‌ها و … می‌شوند.

لولاها: لولا مهمترین نقش را در یراق‌آلات ایفا می‌کند. چرا که لولاها تمامی وزن لنگه بازشو که حد متوسط بین ۳۰ تا ۷۰ کیلوگرم است را تحمل می‌کنند و در صورتی که از لولاهای استاندارد استفاده نشوداحتمال شکستن لولا بسیار بالاست و باعث به بار آمدن خسارات مالی و حتی جانی خواهد شد. استفاده از لولاهای تنظیمی به جای لولاهای ۷۰ با ۱۰۰ میلیمتری در ساخت در و پنجره الزامی بوده چرا که این نوع از لولاها (لولاهای تنظیمی) قادر خواهند بود تا وزن ۱۳۰ کیلوگرم را به راحتی تحمل کنند.

قفل:  یکی دیگر از مهمترین قطعات در یراق‌آلات در و پنجره دوجداره ، قفل محسوب می‌شود. عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت این قطعه موجب از کار افتادن چرخ دنده‌ها و افزایش فشار بر روی دستگیره‌ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر قفل(اسپانیولت) شده و در نتیجه باعث از کار افتادن درب و پنجره می شود.

دستگیره: در انتخاب یک دستگیره خوب به عنوان یکی از اصلی‌ترین یراق‌آلات در و پنجره دوجداره باید به نکات زیر توجه کرد.

  • بلند بودن اهرم دستگیره نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. بلند بودن اهرم دستگیره باعث وارد آمدن فشار کمتر به دستگیره و اسپانیولت شده و باز و بسته کردن در و پنجره را آسان می‌کند. همچنین استفاده از دستگیره با اهرم توپر موجب کارکرد بهتر آن می‌شود.
  • صفحه اصلی دستگیره اگر دارای ضخامت غیر استاندارد و از جنس نامرغوب باشد باعث شکسته شدن دستگیره می‌شود.
  • شفت چهار پهلوی دستگیره اگر از آلیاژ مرغوب ساخته نشده باشد در هنگام فشار زیاد، باعث هرز شدن دستگیره خواهد شد.
  • فنر درب و پنجره باید از جنس مرغوب باشد تا در حالت ۹۰ درجه عملکرد اهرم تغییر نکند.
  • زوارهای جای پیچ دستگیره باید از مقاومت کافی برخوردار باشد که دچار شکستگی نشود.

سیلندر : یکی دیگر از یراق‌آلات در و پنجره دوجداره سیلندرها هستند. بهترین نوع سیلندر از جنس برنج همراه با روکش آلومینیوم تهیه می‌شود. نوع سیلندر مصرفی بستگی به سایز و آکس و نوع پروفیل در و پنجره دارد. باید توجه کرد که برای امنیت بیشتر در هنگام خارج کردن کلید از سیلندر، قسمت اهرم مرکزی سیلندر باید از مرکز خارج شود تا در هنگام سرقت و در موقعی که درب قفل است سیلندر خارج نشود.

زبانه : طراحی زبانه در هر دو مدل کوتاه و بلند باید طوری باشد که در موقع باز و بسته شدن در و پنجره زبانه در جای خود قرار گیرد و از فشار به روی لولاها جلوگیری کند.

بررسی انواع یراق آلات درب و پنجره دوجداره

یراق آلات یکی از مهم ترین اجزای درب و پنجره دوجداره به شمار می روند. یراق آلات درب و پنجره دوجداره دارای تنوع مناسبی هستند و شما می توانید با توجه به سلیقه و کاربرد مکان استفاده از آن، یراق آلات مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مهمترین یراق آلات درب و پنجره دوجداره به شرح زیر می باشند.

اسپانیولت در درب و پنجره دوجداره

مهمترین قطعه از یراق آلات درب و پنجره دوجداره ، اسپانیولت است. عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت این قطعه موجب از کار افتادن چرخ دنده ها و افزایش فشار بر روی دستگیره ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر اسپانیولت شده و در نتیجه باعث از کار افتادن درب و پنجره می شود. در بازار دو نوع اسپانیولت موجود است که یکی آلمانی و دیگری ترک است. نوع آلمانی آن به دلیل دو زبانه بودن و شکل قارچی غلطک ها از امنیت بیشتری نسبت به نوع ترک آن برخوردار است.

دستگیره در درب و پنجره دوجداره

در انتخاب یک دستگیره خوب به عنوان یکی از اصلی ترین یراق آلات درب و پنجره دوجداره باید به نکات زیر توجه کرد.

1- بلند بودن اهرم دستگیره نکته ای است که باید به آن توجه کرد. بلند بودن اهرم دستگیره باعث وارد آمدن فشار کمتر به دستگیره و اسپانیولت شده و باز و بسته کردن درب و پنجره را آسان می کند. همچنین استفاده از دستگیره با اهرم توپر موجب کارکرد بهتر آن می شود.

2- صفحه اصلی دستگیره اگر دارای ضخامت غیر استاندارد و از جنس نا مرغوب باشد باعث شکسته شدن دستگیره می شود.

3- شفت چهار پهلوی دستگیره اگر از آلیاژ مرغوب ساخته نشده باشد در هنگام فشار زیاد باعث هرز شدن دستگیره می شود.

4- فنر درب و پنجره باید از جنس مرغوب باشد تا در 90 درجه عملکرد اهرم تغییر نکند.

5- زوار های جای پیچ دستگیره باید از مقاومت کافی برخوردار باشد که دچار شکستگی نشود.

سیلندر در درب و پنجره دوجداره

یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره دوجداره می باشد. بهترین نوع سیلندر از جنس برنج همراه با روکش آلومینیوم تهیه می شود. نوع سیلندر مصرفی بستگی به سایز و آکس و نوع پروفیل درب و پنجره دارد. باید توجه کرد که برای امنیت بیشتر در هنگام خارج کردن کلید از سیلندر، قسمت اهرم مرکزی سیلندر باید از مرکز خارج شود تا در هنگام سرقت و در موقعی که درب قفل است سیلندر خارج نشود.

زبانه در درب و پنجره دوجداره

یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره دوجداره می باشد. طراحی زبانه در هر دو مدل کوتاه و بلند باید طوری باشد که در موقع باز و بسته شدن درب و پنجره زبانه در جای خود قرار گیرد و از فشار به روی لولا ها جلوگیری کند.

لولای 100 میلیمتری در درب و پنجره دوجداره

یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره می باشد که باید تحمل وزن درب و پنجره دوجداره  را داشته باشد و حداقل باید 110 گرم وزن داشته باشد که دچار شکسته شدن نشود.