راهنمای تعویض پنجره
04
مرداد

راهنمای تعویض پنجره

راهنمای تعویض پنجره  می‌تواند نمای خانه‌تان را زیباتر کرده و محیط آن را آرام و گرم سازد. امروزه بسیاری از پنجره‌های دبل هانگ، نسبت به مدل‌های قدیمی‌ترِ دارای صفحه‌ی رویی و قاب ضد توفان، راحت‌تر نگهداری و نظافت می‌شوند.

خریداران مشتاق کیفیت که تعدادشان هم رو به فزونی‌ست، مجبور به انتخاب پنجره‌های سفید و نابه‌هنجاری ‌‌نیستند که انگار قاب‌های زشت و تصنعی‌شان داد می‌زند: «من را تعویض کنید.»

رنگ‌های جدید بویژه برای سطح بیرونی، گزینه‌های بیشتری برای طراحی نما در اختیار می‌گذارند. آنتونی کارینو، نایب رئییس بخش طراحی در ولکام هومز، یک شرکت اینترنتی طراحی و اجرا درشهر نیویورک، می‌گوید این روزها پنجره‌های بیشتری با رنگ بیرونی مشکی می‌بیند. کارینو می‌گوید: «بکار بردن پنجره‌های مشکی باعث می‌شود پنجره‌ها کمتر در نمای ساختمان به چشم آیند و این، جلوه‌ی بصری و عمق قابل توجهی ایجاد می‌کند.»

مدل دیگری که در حال رواج است: نصب پنجره‌های فاقد میاندار، شبکه‌های افقی و عمودی که شیشه‌ای یک‌پارچه را به چندین بخش تقسیم می‌کند، سبک کلونیال (نوعی معماری که به سبک کلونیال یا استعماری شناخته می‌شود). چاد کلایس نایب رئیس بخش فروش یک کارخانه تولید و نصب پنجره به نام ویندو ورلد در ویلکزبرو واقع در کارولینای شمالی می‌گوید: «صاحب‌خانه‌ها مشخصاً پنجره‌ای می‌خواهند که سطح شیشه آن بیشتر بوده و امروزی‌تر به نظر برسد.» «چنین پنجره‌ای به مشتری نوعی حس رهایی و جزئیات بیشتری از منظره می‌دهد.»

با این وجود، نکات دیگری نیز هست که پنجره جدیدتان را مناسبِ خانه فعلی‌تان و هماهنگ با آن می‌کند. نصب حرفه‌ای، تعیین‌کننده است. بویژه اگر مثلا خانه‌ای قدیمی دارید که قاب پنجره‌هایش به مرور تغییر حالت داده و گوشه‌هایش آن شکل و فرم اولیه را ندارد.

از این راهنمای تعویض پنجره استفاده کنید تا با نوع مواد به کار رفته، مدل‌ها و ویژگی‌هایی که لازم است برای خرید بدانید، آشنا شده و بتوانید فروشنده و نصاب را محک بزنید. ما بخش امتیازدهی به پنجره‌ها براساس آزمایش هم داریم تا برای انتخاب به شما کمک کنیم.

چطور پنجره‌های جایگزین را انتخاب کنیم

چطور آزمایش می‌کنیم

 برای آنکه بدانیم کدام پنجره خانه شما را راحت و خشک نگه‌ می‌دارد، پنجره‌های آویز دارای دوبازشو را از لحاظ مقاومت در برابر باد و باران آزمایش کردیم. (از آنجایی که پنجره‌های آویزِ یک‌بازشو رایج نیستند، آنها را تست نمی‌کنیم.) با همکاری یک آزمایشگاه خارج از مجموعه‌مان پنجره‌ها را در معرض باران سنگینِ همراه با باد، و بادهایی با سرعت ۲۵ و ۵۰ مایل بر ساعت در دمای منفی ۱۸ تا مثبت ۲۲ درجه سانتی‌گراد قرار دادیم. تفاوت فاحشی بین تولیدکننده‌های مختلف مشاهده کردیم.

با توجه به هزینه بالای تعویض پنجره، هرچه بیشتر در این زمینه اطلاعات داشته باشید می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید. فروشنده‌ها و پیمانکارها معمولا از برند خاصی جانب‌داری می‌کنند، اما نباید انتخاب پنجره‌تان را به آنها واگذارید.

راه‌هایی برای کاهش هزینه‌

 اگر قاب و تاقچه جلویی پنجره‌هایتان به اندازه کافی سالم و محکم‌ است، می‌توانید با استفاده از واحده‌های آماده در هزینه مواد به کار رفته و دستمزد نصاب‌ها صرفه‌جویی ‌کنید. این واحدها تحت عنوان «جایگزین جمع‌وجور» هم شناخته می‌شوند و قابل نصب درون چهارچوب فعلی هستند. در صورتی که پنجره‌های قبلی‌تان بسیار قدیمی و فرسوده هستند، به تعویض کامل پنجره نیاز خواهید داشت که به عنوان «ساختار جدید» هم شناخته شده و شامل قاب، تاقچه، و قسمتی به اسم فلانژ میخکوبی که پنجره را به بخش بیرونی شکاف دیوار وصل می‌کند است.

صاحب‌خانه‌هایی که در سال ۲۰۲۱ پنجره دارای تاییدیه انرژی استار نصب کنند، معادل ۱۰ درصد از هزینه پنجره از مالیات پرداختی‌شان در آمریکا کسر می‌شود، در ایران هم طبیعتا این موضوع موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. این اعتبار مالیاتی شامل هزینه نصب نیست اما هزینه پنجره‌های تعویضی و نو را شامل می‌شود. براساس اعلام سازمان انرژی ایالات متحده که برنامه Enregy Star را مدیریت می‌کند پنجره‌های دارای تاییدیه انرژی استار (گواهی مصرف انرژی) در خانه‌ای به مساحت ۶۰۰ متر مربع، با پنجره‌های ضد توفان یا دارای دو صفحه‌، با شیشه شفاف، هزینه‌های مصرف انرژی را از ۲۷ تا ۱۹۷ دلار کاهش می‌دهد. صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی پنجره‌های تک‌شیشه‌ای از حدود ۱۰۱ تا ۵۸۳ دلار متغیّر است. دامنه‌ی این کاهش هزینه به شرایط آب و هوایی، استاندارد وسایل و شاخص‌ها و ویژگی‌های هر خانه بستگی دارد.

و هنگامی که خانه‌تان را بفروشید ممکن است بتوانید بخش اعظمی از هزینه‌های خرید پنجره را جبران کنید. بر اساس برآوردهای کشوری که در مجله ریمودلینگ منتشر شده، ۶۹ درصد از هزینه تغییر پنجره هنگام فروش جبران می‌شود. نوسازی پنجره،‌ در میان ۱۰ پروژه اول در برگشت سرمایه است.

به هر روی، شاید قشری که از لحاظ اقتصادی ضعیف است نتواند دست به نوسازی پنجره‌های خود بزند. براساس اعلام ثامبتاک، که یک بازار آنلاین برای خدمات محلی‌ست، بطور میانگین هزینه تعویض یک پنجره در آمریکا حدود ۵۰۰ دلار است. در ایران هم این هزینه حداقل یک میلیون تومان است. در آمریکا، هزینه میانگین برای تعویض تمامی پنجره‌های خانه نسبت به نوع پنجره، منطقه و عوامل دیگر متغیّر بوده و از ۸۳۷۹ تا ۱۴۱۷۵ دلار را دربرمی‌گیرد. این مبلغ تمامی هزینه‌ها از جمله نصب، مجوز تعویض و سایر هزینه‌ها را شامل می‌شود. طبیعتا این هزینه در ایران بسیار کمتر است.

یافتن نصاب

حتی بهترین پنجره اگر به درستی نصب نشود، زیبایی و جلوه‌ای که انتظار دارید را نخواهد داشت. بسیاری از تولیدکنندگان پنجره، نصاب‌هایی را آموزش داده و تایید می‌کنند تا صرفا برای شرکت آنها کار کنند. اگر از فروشنده بخواهید خودش پنجره را نصب کند، بعداً اگر مشکلی رخ دهد، شرکت نمی‌تواند ادعایی مبنی بر ایراد در نصب داشته باشد و برعکس. اگر بصورت آنلاین سفارش می‌دهید باید جزئیات دقیقی از جمله: برند تولیدکننده، شماره مدل، تعداد شیشه‌ها، اندازه و نوع، و اطلاعاتی از این دست را از فروشنده بخواهید. جزئیات نصب باید قید شده و هزینه موارد خریداری شده و دستمزد نصب، به طور مجزا مشخص شود.

جنس پنجره

جایگاه پنجره تمام‌چوب در بازار رو به بهبود است. از طرفی انتخاب بخش عمده‌ای از خریداران، پنجره‌هایی با ساختار وینیل مانند پنجره های UPVC و ظاهری چوب‌مانند است. آنها همچنین خریدار کامپوزیت‌های چوب‌مانند متشکل از فایبرگلاس، یا ترکیبی از چوب و پلاستیک هستند. ما هردو نوع پنجره وینیل و کامپوزیت را در بخش «گزارش مصرف‌کننده» آزمایش می‌کنیم. هنوز پنجره‌های آلومینیومی هم وجود دارند، اما محبوبیت آنها با فراگیری وینیل، مقداری کاهش یافته است. آزمایش‌های ما نشان داده که جنس مواد سازنده پنجره و همچنین قیمت آن، تضمین کننده کیفیت و عملکرد نیست. به عنوان مثال، پنجره‌هایی بسیار باکیفیت با قاب وینیل، و دوحالته‌ی ساخته شده از کامپوزیت موجود است که عملکرد بهتری از پنجره‌های چوبی گرانتر از خود دارند. در واقع بیشترین امتیازی که یک پنجره چوبی در تست‌های ما به خود اختصاص داده، برابر است با امتیاز پنجره‌ای وینیلی با نصف قیمت. برخی انواع مواد به کار رفته در پنجره‌ها که می‌توانید برای خرید در نظر بگیرید.

قاب چوبی

راهنمای تعویض پنجرهاین فریم‌ها تمام‌چوبی بوده و سطح بیرونی آنها با آلومینیوم یا وینیل پوشانده شده‌اند تا در برابر عوامل محیطی حفاظت شده، و نیازی به نگهداری و رنگ‌کردن نداشته باشند. می‌توانید از میان یراق‌آلات گوناگون، مدلی که با خانه‌تان هماهنگ و ست است را انتخاب کنید.

ساختار UPVC

راهنمای تعویض پنجرهمعمولا ارزان‌ترین گزینه موجود بوده و نیازی به رنگ‌کردن ندارد. اکثرا سفیدرنگ است و نباید رنگ شود. پس اگر می‌خواهید رنگ پنجره را با رنگ نمای خانه ست کنید این نکته را حتما در نظر داشته باشید. پنجره‌های UPVC یراق‌آلات کمتری دارند.

قاب کامپوزیت

راهنمای تعویض پنجرهمعمولاً در محدوده‌ی قیمت متوسط، این نوع قاب از فایبرگلس یا ترکیبی از دیگر مواد ساخته شده و نیازی به رنگ‌کردن ندارد. ممکن است بخش‌هایی از آن، از چوب خالص یا مواد دیگر مانند لمینت چوبی، یا پلاستیک حاوی الیاف چوبی تشکیل شده باشد. این ترکیب معمولا برای تولید پنجره‌هایی با ظاهر تمام‌چوب و اجزای داخلی بادوام‌تر از آن استفاده می‌شود. پنجره‌ فایبرگلاس با افزودن فایبرگلاس به چوب ساخته شده و از وینیل مستحکم‌تر و بادوام‌تر است اما تولیدکننده‌های زیادی ندارد.

انواع پنجره

علاوه بر مواد بکار رفته، تفاوت‌هایی در تعداد قطعات شیشه، نوع لولا، نحوه عمل، و مقدار تهویه پنجره‌های مختلف وجود دارد. نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از مدل‌ها

پنجره دارای دو بازشوی آویز (دبل هانگ)

راهنمای تعویض پنجرهرایج‌ترین نوع پنجره خانگی‌ست که در دهه ۱۹۸۰ میلادی و پس از آن در آمریکا ساخته شد. بازشوی پایینی به سمت بالا و بازشویی بالایی به سمت پایین کشیده می‌شود. و این باعث افزایش گردش هوا شده و لایه‌ای یکدست و همگون تشکیل می‌دهد.

در آزمایشی که انجام دادیم، پنجره‌های دارای دوبازشوی آویز به راحتی تمیز می‌شدند زیرا هر کدام از باشوها را می‌توان به راحتی جابجا و تمیز کرد. در صورتیکه بخواهید کولر یا دستگاه تهویه‌‌هوای متصل به پنجره نصب کنید، این مدل پنجره‌ها انتخاب هوشمندانه‌ای خواهند بود. گرچه به علت داشتن تاقچه‌های بلند، بایستی به خوبی توسط نصاب مستحکم شود تا دستگاه تهویه هوا سرجایش ثابت بماند.

در آزمایش‌های ما برخی پنجره‌های دارای دبل هانگ، نسبت به سایر مدل‌ها در نفوذناپذیری برابر آب و هوای سرد، عملکرد بهتری نشان دادند. بویژه اگر در مناطقی که آب و هوای سرد و باد فراوان دارد.

پنجره با بازشوی تک‌حالته‌ی عمودی

راهنمای تعویض پنجرهدر این مدل، لولا در قسمت بالایی قرار داشته، و پنجره رو به بیرون باز می‌شود. مثل پنجره‌های ثابت و معمولی، در این مدل، بخش بازشو با فشار به قاب متصل می‌شود، در نتیجه این مدل بسیار محکم است.

پنجره‌ ثابت

با وجود آنکه سهم بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص داده، منظره‌‌ای ساده و بدون مانع دارد. از یک سمت به لولا متصل است و از سمت دیگر بوسیله یک دستگیره، رو به بیرون باز می‌شود. پنجره‌های ثابت وقتی کاملا باز شوند تهویه‌ای مناسب داشته و به آسانی تمیز می‌شوند. معمولا از پنجره‌های دارای دوبازشوی آویز، عایق بندی بهتری دارند، زیرا هنگامی که بسته می‌شوند، قاب پنجره محکم با فریم در تماس است. به هر حال امکان نصب سیستم‌های تهویه‌هوای پنجره‌ای بر روی پنجره ثابت وجود ندارد.

پنجره بدون بازشو

جایی استفاده می‌شود که برعکس نور، به تهویه هوا از طریق پنجره نیازی نیست. عایق بندی ‌شده است و در شکل‌ها و با انواع شیشه‌های زینتی موجود می‌باشد.

پنجره هاپر استایل

 نوعی از پنجره‌های عمودی‌ست که برعکس مدل پیشین، از قسمت پایین به لولا متصل و به هر دو جهت داخل و بیرون باز می‌شود.

پنجره تک‌لولا

مشابه پنجره‌های آویز با دوبازشو است، با این تفاوت که در این مدل فقط بخش زیرین باز می‌شود. (در نتیجه معمولا قیمت کمتری هم دارند.) قسمت بالایی قابل باز شدن نیست، تا سرما و آب وارد نشود.

ویژگی‌هایی که باید در نظر داشت

برخی ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید پنجره‌ یا تعویض آن، باید در نظر بگیرید.

روکش

راهنمای تعویض پنجره

پوششی از جنس آلومینیوم، وینیل یا فایبرگلاس، پنجره‌های امروزی را در برابر عوامل محیطی محفاظت کرده و نیاز به رنگ‌کردن را منتفی می‌کند. پنجره‌های چوبی گرانترین نوع پنجره هستند اما زیبایی بیشتری نسبت به سایر مواد دارند. برندهای مختلف، انواع مختلفی از چوب مانند کاج، افرا و بلوط را برای طراحی قسمت داخلی تولیدات خود استفاده می‌کنند. ممکن است در کارخانه رنگ شده باشند یا اینکه خودتان بخواهید بعداً این کار را انجام دهید.

دو یا سه جداره

راهنمای تعویض پنجرهپنجره‌های دوجداره یک فضای محبوس بین دو لایه شیشه دارند که با هوا یا گاز آرگون پُر شده تا انتقال حرارت از طریق پنجره کند شود. گاز، عملکرد بهتری در عایق‌سازی دارد، اما مقدار هزینه‌ی صرفه‌جویی شده در کاهش مصرف انرژی، هزینه خرید پنجره‌های پرشده با گاز را توجیه نمی‌کند. نوع سه‌جداره، یک لایه شیشه اضافه‌تر دارد که به طرز چشمگیری صدا را کاهش می‌دهد. مصرف انرژی توسط این پنجره‌ها بهبود پیدا می‌کند، اما به اندازه‌ای نیست که هزینه خرید آنها را توجیه کند، مگر در شرایط آب و هوایی بسیار سرد یا مکان‌های پر سروصدا مانند نزدیکی فرودگاه‌ها یا آزادراه‌ها.

Low-E

راهنمای تعویض پنجرهاین نوع پوشش، نامرئی بوده و کارایی شیشه در انعکاس گرما را افزایش می‌دهد و با این وجود، مقدار نور کاهش نمی‌یابد. در مناطق گرمسیر، پوشش بر سطح خارجی شیشه اعمال می‌شود تا گرمای خورشید را بازتاب دهد، و در مناطق سردسیر بر قسمت داخلی اعمال می‌شود تا از خروج گرما جلوگیری کند. اما به خاطر داشته باشید که نوع پوشش، به هر میزان نامرئی، بازهم دید و شفافیت را کاهش می‌‌دهد.

بازشوهای چرخنده

CR BG Window Tilt In Sashدر پنجره‌هایی با یک یا دو بازشوی آویز، می‌توان بازشوها را برای تمیزکردن، رو به داخل چرخاند. تقریبا تمامی مارک‌ها این قابلیت را دارند.