پنجره های دوجداره
31
خرداد

پنجره های دوجداره، معرفی انواع آن (راهنمای جامع)

پنجره های دوجداره، معرفی انواع آن (راهنمای جامع)  ، آیا سر و صدای بیرون شما را اذیت می‌کند؟ یا با این که در زمستان‌ها هزینه‌ی بالایی برای قبض گاز می‌پردازید، باز هم منزلتان سرد است؟ در این صورت محصولات دوجداره و به خصوص پنجره‌های دوجداره، راه حل مشکلاتتان هستند! پنجره‌های دوجداره از مزایای بسیار زیادی برخوردارند و کاملاً ارزش پولی که برایشان می‌پردازید را دارند.

پنجره‌‌ یک بخش اساسی از ساختمان است و انتخاب یک پنجره‌ی مناسب به شدت بر کارایی و راحتیِ خانه تأثیر می‌گذارد. پنجره‌های دوجداره در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند، بنابراین اگر خانه‌ی شما طراحی مدرنی دارد می‌توانید از مدل‌های آلومینیومی آن استفاده کنید، یا اگر می‌خواهید فضای سنتی‌تر و قدیمی‌تری ایجاد کنید می‌توانید از پنجره‌های دوجداره‌ی چوبی کمک بگیرید.

بهترین روش برای این که بتوانید آرامش و گرمای خانه‌ی خود را در تمام فصول به حداکثر برسانید، این است که از پنجره‌های دوجداره upvc استفاده کنید.

در اینجا ما شما را با پنجره‌های دوجداره آشنا خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید که آیا این پنجره‌ها سرمایه‌گذاری مناسبی هستند یا خیر. اگر می‌خواهید درمورد نحوه‌ی نصب و قیمت این پنجره‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید فقط کافی است فرمی که در بالای این صفحه قرار دارد را پر کنید تا ما قیمت‌ها و راهنمایی‌های فروشندگان مورد اعتمادمان را در اختیار شما قرار دهیم. شما نیز به جمع هزاران صاحب‌خانه‌ای که تاکنون از خدمات ما استفاده کرده‌اند، بپیوندید.

پنجره‌ی دو جداره چیست؟

پنجره‌ی دوجداره از یک چارچوب تشکیل شده که دو صفحه‌ی شیشه‌ای به موازات هم در داخل آن قرار دارند، این شیشه‌ها در فاصله‌ی ۱۲ تا ۱۶ میلیمتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. به لطف وجود اسپیسر که در میان این شیشه‌ها قرار گرفته، فاصله‌ی بین شیشه‌ها تغییری نمی‌کند و ثابت می‌ماند. معمولاً فاصله‌ی میان شیشه‌ها را با هوای معمولی پر می‌کنند، اما در برخی از پنجره‌ها از گاز آرگون نیز استفاده می‌شود.

به این فرایند دو جداره کردن پنجره، عایق سازی یا ایزوله نیز می‌گویند، زیرا در این روش هوا در بین دو شیشه به دام می‌افتد و باعث می‌شود که انتقال گرما و سروصدا به حداقل میزان ممکن برسد.

پنجره های دوجداره، معرفی انواع آن (راهنمای جامع)بنابراین هرچه تعداد لایه‌های شیشه‌ای که در پنجره به کار رفته‌اند بیشتر باشد، گرما و سر و صدای کمتری منتقل می‌شود. این روش ساخت پنجره فقط به پنجره‌های دوجداره محدود نمی‌شود بلکه برای بهینه‌سازی بیشتر، پنجره‌های سه جداره نیز تولید می‌شوند. بنابراین فرقی ندارد که خانه‌ی خود را با چه سیستم گرمایشی‌ای گرم می‌کنید، زیرا وقتی تمام گرمای تولید شده از طریق پنجره‌ی یک جداره به بیرون منتقل شود آنگاه سیستم گرمایشی‌تان بی‌فایده خواهد بود.

به خاطر ترویج بازده انرژی و با وجود محصولات پر بازده‌ای که به‌ بازار عرضه می‌شوند، انتظار می‌رود که محبوبیت پنجره‌های دوجداره همچنان رو به افزایش باشد. این پنجره‌ها که در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند، نه تنها مصرف انرژی خانه‌ی شما را اصلاح می‌کنند، بلکه ردپای کربنی که توسط شما تولید می‌شود را نیز کاهش می‌دهند (رد پای کربن، مجموع کل گازهای گلخانه‌ای است که توسط یک سازمان، ‌یک رخداد،‌ یک محصول یا یک شخص تولید می‌شود). در اینجا اطلاعات بیشتری درمورد قیمت پنجره‌های دوجداره آورده شده است.

هزینه‌ی پنجره‌های دوجداره چقدر است؟

برای محاسبه‌ی قیمت پنجره‌های دوجداره باید به چندین فاکتور توجه کنید. در ابتدا باید تعداد پنجره‌های مورد نیازتان و مدل پنجره‌ای که برای خانه‌ی شما مناسب است را در نظر بگیرید. سپس با تعیین جنس چارچوب پنجره و نوع شیشه‌ی آن، قیمت نهایی پنجره مشخص می‌شود، زیرا مواد و شیشه‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند.

در رابطه با جنس چارچوب می‌توان گفت که بیشتر پنجره‌های دوجداره با چارچوب PVC تولید می‌شوند زیرا PVC بازده بالاتر و قیمت کمتری دارد. از طرف دیگر، چارچوب‌های آلومینیومی و چوبی قیمت بالاتری دارند، اما کارایی و بهره‌وری‌شان به پای مدل‌های uPVC نمی‌رسد.

پنجره‌های لولایی و کشویی عمودی، محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع پنجره‌های دوجداره هستند. پنجره‌های لولایی از ارزان‌ترین مدل‌های این نوع پنجره‌ها به شمار می‌روند، در حالی که پنجره‌های دو حالته گران‌قیمت‌ترین نوع این پنجره‌ها هستند.

مزایای پنجره‌های دوجداره

  1. هزینه‌ی برق و گاز کمتر

آمارها نشان می‌دهند که نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ درصد از گرمای خانه از طریق پنجره‌های معمولی و یک جداره به هدر می‌روند. از آنجایی که پنجره‌های دوجداره از هدر رفتن گرما جلوگیری می‌کنند، می‌توانند در صرفه‌جویی برق و گاز به شما کمک کنند و هزینه‌هایتان را کاهش دهند.

  1. امنیت منزل

آیا می‌دانستید که پنجره‌های دوجداره نسبت به پنجره‌های معمولی، خیلی محکم‌تر هستند؟ این امر باعث می‌شود که پنجره‌های دو جداره امنیت خانه‌ی شما را بالاتری ببرند، زیرا سارقان نمی‌توانند شیشه‌ی آبدیده‌ای که در این پنجره‌ها به کار رفته را به راحتی بشکنند.

  1. خانه‌ی آرام

پنجره‌های دو جداره تا ۶۰% از سر و صدای بیرون را کاهش می‌دهند و از ورود سروصدا به داخل خانه جلوگیری می‌کنند. این نکته برای کسانی که در مناطق شلوغ زندگی می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. مبلمان و لوازم منزلتان را سالم نگه می‌دارد

اگر برخی از لوازم منزلتان در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، گرمای خورشید به مرور زمان می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. با این حال، پنجره‌های دو جداره می‌توانند میزان نور مستقیم خورشید و گرمایی که به خانه وارد می‌شود را محدود کنند و به این ترتیب از آسیب دیدن مبلمان، نقاشی‌ها، فرش‌ها و سایر اثاثیه‌ی منزلتان جلوگیری می‌کنند.

  1. ارزش خانه را افزایش می‌دهد

خانه‌ای که دارای پنجره‌ی دوجداره است نسبت به خانه‌هایی که پنجره‌های معمولی دارند، از ارزش و قیمت بالاتری برخوردار است. بنابراین اگر قصد دارید که خانه‌ی خود را در آینده بفروشید در این صورت پنجره‌های دوجداره علاوه بر دلایلی که در بالا ذکر شد، در طولانی مدت نیز سرمایه‌گذاری خوبی خواهند بود.

  1. ردپای کربن شما را کاهش می‌دهد

پنجره‌های دوجداره به طور چشمگیری انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از وسایل گرمایشی و سرمایشی را کاهش می‌دهند و این باعث می‌شود که ردپای کربن شما نیز کاهش پیدا کند.

معایب پنجره‌های دوجداره

  1. گرما را در داخل خانه حبس می‌کند

این ویژگی همان چیزی است که باعث شده این پنجره‌ها در فصول سرد سال، بسیار کاربردی و منحصر به فرد باشند اما همین ویژگی در تابستان می‌تواند کاملاً برعکس عمل کند و خانه را بیشتر گرم کند. برای حل این مشکل می‌توانید شیشه‌های پنجره‌ی خود را دودی کنید، اما برای داشتن شیشه‌های دودی باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

  1. قابل تعمیر نیستند

پنجره‌های دوجداره قابل تعمیر نیستند و اگر به خوبی درزگیری نشده باشند، در بین دو شیشه بخار جمع می‌شود. از آنجایی که این شیشه‌ها در سر جایشان محکم شده‌اند بنابراین برای حل مشکلشان نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. تنها راهی که وجود دارد این است که کل پنجره را عوض کنید.

  1. با خانه‌های قدیمی مطابقت ندارند

اگر خانه‌ی شما به سبک قدیمی ساخته شده است آن‌گاه این پنجره‌ها با ظاهر قدیمی منزلتان جور در نمی‌آیند. البته برخی از شرکت‌ها پنجره‌های دوجداره‌ای را تولید می‌کنند که مخصوص این نوع خانه‌ها هستند.

  1. هزینه

از آنجایی که پنجره‌های دو جداره از دو صفحه‌ی شیشه‌ای تشکیل شده‌اند و مواد بیشتری در ساخت آن‌ها به کار رفته است، بنابراین هزینه‌ی بالاتری هم خواهند داشت. البته اگر این نکته را در نظر بگیرید که این پنجره‌ها در دراز مدت تا چه میزان در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنند آن‌گاه دیگر نگران هزینه‌ی اولیه‌ی آن نخواهید بود. به همین دلیل است که پنجره‌های دوجداره، سرمایه‌گذاری با ارزشی هستند.

 

پنجره‌های دوجداره چگونه عمل می‌کنند؟

پنجره‌های معمولی به این منظور طراحی شده‌اند تا از ورود هوا و اشیاء به داخل خانه جلوگیری کنند، اما نور را به داخل خانه بیاورند. این پنجره‌ها تنها چند میلیمتر ضخامت دارند و بنابراین گرما به راحتی می‌تواند از طریق آن‌ها منتقل شود و این باعث می‌شود که گرم کردن و خنک کردن خانه، سختتر شود. اما پنجره‌های دوجداره در عین حال که نور را به داخل خانه می‌آورند، خانه را در برابر تمام عناصر بیرونی، عایق می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده‌ی پنجره‌های دوجداره

یک پنجره‌ی دوجداره از ۶ بخش اصلی تشکیل شده است: صفحات شیشه‌ای، درزگیر اولیه، درزگیر ثانویه، بست برای عایق کردن حفره‌ی میان دیوارهای دوجداره، اسپیسر. علاوه بر این، غالباً یک ماده‌ی رطوبت‌گیر نیز در میان شیشه‌ها ریخته می‌شود تا هرگونه رطوبت را به خود جذب کرده و از تولید بخار در داخل شیشه‌ها جلوگیری کند. شیشه‌های پنجره‌های دوجداره می‌توانند شفاف یا رنگی باشند یا یک روکش آینه‌ای داشته باشند (رفلکس باشند).

پنجره‌های دوجداره به چندین روش مختلف، خانه‌ی شما را عایق می‌کنند. اولاً وجود دو صفحه‌ی شیشه‌ای باعث می‌شود که گرما به راحتی از خانه خارج نشود.

دوماً مهمترین چیز، هوایی است که در بین دو شیشه به دام افتاده، زیرا این هوای حبس شده به شدت بر عایق شدن خانه‌ی شما تأثیر می‌گذارد.

گرما منجر به حرکت سریع مولکول‌ها می‌شود (یعنی هرچه یک ماده گرم‌تر باشد، مولکول‌هایش سریع‌تر حرکت می‌کنند). وقتی که این مولکول‌های برانگیخته، حرکت می‌کنند و با مولکول‌های دیگر برخورد می‌کنند باعث می‌شوند که گرما پخش شود. به این فرایند، رسانش یا هدایت گرما می‌گویند. در پنجره‌های دوجداره، هوای میان شیشه‌ها به عنوان یک عایق عمل می‌کند و نمی‌گذارد که گرما از طریق فرایند رسانش از خانه خارج شود.

شیشه‌های رنگی یا آینه‌ای به این منظور استفاده می‌شوند که از گرم شدن خانه توسط خورشید جلوگیری کنند یا نوری که وارد خانه می‌شود را کاهش دهند.

چرا باید از پنجره‌های دوجداره استفاده کنیم؟

آیا می‌دانستید که سروصدای مداومی که از بیرون به داخل خانه می‌آید، می‌تواند اثرات منفیِ مادام‌العمری بر روی سلامتی‌تان داشته باشد؟ استرس ناشی از این سروصداها می‌تواند به ناتوانی در تمرکز، بیماری‌های قلبی، افسردگی، بی خوابی و حتی اختلالات یادگیری در کودکان منجر شود.

کسانی که در حومه‌ی شهر زندگی نمی‌کنند، هر روز در معرض سروصدای بی‌وقفه‌ی خیابان، قطارها و ترافیک قرار می‌گیرند. این سروصداها عمدتاً از طریق پنجره‌ها به داخل خانه نفوذ می‌کنند. بنابراین پنجره‌ها نقطه ضعفی هستند که صداهای ناخواسته را به درون خانه منتقل می‌کنند.

خانه باید محلی باشد که بتوانید در آن آرامش داشته باشید و از سروصداهای زندگی روزمره دور بمانید. بنابراین داشتن یک عایق صدای باکیفیت برای شما ضروری است. البته تنها مزیت پنجره‌های دوجداره این نیست که خانه‌ی شما را به مکان آرام‌تری تبدیل کنند، بلکه این پنجره‌ها از مزیت‌های بیشماری برخوردارند.

انواع پنجره‌های دوجداره و طول عمر آن‌ها

با توجه به نیاز‌های شما، شرکت‌های تولید کننده‌ی پنجره‌های دوجداره انواع مختلفی از این پنجره‌ها را تولید می‌کنند تا بتوانند نیازهای شما را برآورده کنند. شما می‌توانید نوع شیشه، جنس چارچوب پنجره و شکل چارچوب، نوع اسپیسر و هوایی که در فضای بین دو شیشه قرار گرفته است را بر طبق سلیقه‌ی خودتان انتخاب کنید.

انواع پنجره‌های دوجدارهانواع مختلف شیشه

  1. شیشه‌ی کنترل کننده‌ی انرژی

شیشه‌هایی که به عنوان عایق حرارتی در پنجره‌های دوجداره به کار می‌روند، شیشه‌ی کنترل‌کننده‌ی انرژی یا کم‌گسیل نامیده می‌شوند. این نوع شیشه‌ها برای مناطق سردسیر که انرژی زیادی برای گرم کردن خانه مصرف می‌شود، بسیار مناسب هستند. این شیشه‌ها در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند و می‌توانند هزینه‌ی قبوض برق و گازتان را کاهش دهند.

  1. شیشه‌ی آکوستیک (عایق صدا)

شیشه‌های آکوستیک به این منظور طراحی شده‌اند تا سروصدای ناخواسته‌ای که از بیرون به داخل خانه نفوذ می‌کند را کاهش دهند. این شیشه‌ها شامل دو یا چند ورق شیشه‌ای هستند که این ورق‌ها به وسیله‌ی یک یا چند لایه‌ی آکوستیک به هم متصل شده‌اند. این لایه‌ها باعث می‌شوند که صدا با عبور از میان شیشه، ضعیف شود.

  1. شیشه‌ی خود تمیز شونده

تکنولوژی ساخت پنجره‌ها‌ی دوجداره‌ی uPVC به قدری پیشرفت کرده است که امروزه می‌توانید پنجره‌هایی بخرید که خود به خود تمیز می‌شوند. شیشه‌های خود تمیز شونده با روکش شفافی پوشیده شده‌اند. این روکش، کثیفی‌ها را تجزیه کرده و آب را به طور یکنواخت بر روی سطح شیشه پخش می‌کند.

  1. شیشه‌ی نشکن

شیشه‌های آبدیده و لمینت به این منظور ایجاد شده‌اند تا صدمات ناشی از شکستن شیشه را کاهش دهند. اگر این شیشه‌ها بشکنند، بر خلاف شیشه‌های معمولی، تکه‌های خطرناک و برنده‌ای ایجاد نمی‌کنند.

  1. شیشه‌ی نسوز (ضد حرارت)

این شیشه‌ها بهترین گزینه برای مقاومت در برابر آتش و دود هستند. تکنولوژی‌ای که در پوشش‌دهی، لمینت کردن و آبدیده کردن این شیشه‌ها به کار رفته باعث شده که این شیشه‌ها مقاومت بالاتری در برابر ضربات داشته باشند و آن‌ها را به مانعی تبدیل کرده که از عبور گاز و آتش و دود جلوگیری می‌کند.

  1. شیشه‌ی سکوریت (ایمنی)

این شیشه‌ها حتی نسبت به شیشه‌های نشکن نیز از امنیت بالاتری برخوردارند و از خانه‌ی شما دربرابر هرگونه خرابکاری، تخلف یا تجاوز محافظت می‌کنند. شیوه‌ی ساخت این شیشه‌ها همان چیزی است که آن‌ها را به یک محافظ منحصر به فرد تبدیل کرده است.

  1. شیشه‌‌ی تزئینی

شیشه‌هایی که در ساخت پنجره‌های دوجداره به کار می‌روند، به شیوه‌های مختلفی تولید می‌شوند و طرح، رنگ، بافت و شفافیت متفاوتی دارند. برای افزایش کاراییِ این شیشه‌ها، می‌توان آن‌ها را با مدل‌هایی که تا کنون ذکر کرده‌ایم، ترکیب کرد.

  1. شیشه‌ی عایق خورشید (کنترل کننده‌ی تابش خورشید)

هدف از شیشه‌های کنترل کننده‌ی خورشید این است که اشعه‌ی آفتاب را به گونه‌ای بازتاب و فیلتر کنند که نور طبیعی به داخل خانه بیاید، اما روشنایی زننده‌ای ایجاد نکند. این شیشه‌ها برای خانه‌هایی که سقف شیشه‌ای دارند یا فضای بزرگی از خانه با شیشه پوشیده شده است، گزینه‌ی مناسبی هستند.

با وجود این که تمام شیشه‌هایی که نام بردیم، خودشان به تنهایی بسیار کاربردی هستند، اما هرکدام از آن‌ها می‌توانند با شیشه‌های دیگر نیز ترکیب شوند تا نیاز‌های خاص تمام افراد را برآورده کنند.

انواع چارچوب پنجره دو جدارهانواع چارچوب پنجره دو جداره

معمولاً چارچوب پنجره‌های دوجداره را از چوب، آلومینیوم و PVC (نوعی پلاستیک) می‌سازند. انتخاب یک چارچوب مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا یک چارچوب خوب تا ۳۰% بر عایق بودن پنجره تأثیر می‌گذارد.

 قاب پنجره‌ی PVC

این قاب‌ها که که uPVC نیز نامیده می‌شوند، از رایج‌ترین قاب‌هایی هستند که در پنجره‌های دوجداره به کار می‌روند. علتش این است که قاب‌های uPVC ارزان‌ترین گزینه‌اند و با وجود قیمت ارزان‌شان، عایق بسیار خوبی هستند و به مراقبت خاصی نیاز ندارند. همچنین این نوع قاب‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. تنها نقطه ضعف قاب‌های PVC این است که ممکن است در زیر نور شدید خورشید، منبسط شوند.

قاب پنجره‌ی چوبی

قاب‌های چوبی از چوب‌های سخت مختلفی تولید می‌شوند. این قاب‌ها ظاهری قدیمی به خانه می‌بخشند و بسیار بادوام هستند. معمولاً به جای اینکه این چوب‌ها را رنگ کنند، فقط آن‌ها را روغن‌کاری می‌کنند و جلا می‌دهند. درست است که این قاب‌ها بسیار جذاب هستند، اما نسبت به قاب‌های uPVC، گران‌ترند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

قاب پنجره‌ی آلومینیومی

در میان انواع قاب‌های پنجره‌های دوجداره، این قاب‌ها از کمترین میزان محبوبیت برخوردارند زیرا قیمت بالایی دارند و عایق خوبی نیستند. با این حال، استحکام، امنیت، نیاز به مراقبت کم و دوام بالا، از مزیت‌های این قاب‌ها هستند.

اسپیسر

اسپیسر یک میله‌ی ممتد و تو خالی است که برای جداسازی شیشه‌ها در پنجره‌های دوجداره به کار می‌رود. اسپیسر، نقش مهمی در پنجره‌های دوجداره ایفا می‌کند و معمولاً از آلومینیوم یا موادی که رسانایی حرارتی کمی دارند (اسپیسر‌های لبه گرم)، ساخته می‌شود. در حال حاضر اسپیسرهای آلومینیومی بیشترین کاربرد را دارند، زیرا قیمت ارزانی دارند و سبک و منعطف و بسیار محکم هستند. اما اسپیسرهای لبه گرم برای عایق‌کاری در برابر گرما، گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی پنجره‌های دوجداره، علاوه بر مصالح متنوعی که در ساخت پنجره‌هایشان به کار میبرند، این پنجره‌ها را در شکل‌ها و سبک‌های متنوعی تولید می‌کنند تا برای هر خانه‌ای مناسب باشند. محبوب‌ترین مدل‌ها عبارتند از:

  • پنجره‌ی خلیجی و کمانی
  • پنجره‌ی گرد
  • پنجره‌ی دو حالته (Tilt and Turn)
  • پنجره‌ی دو رو یا دو طرفه (reversible: این پنجره‌ها به صورت عمودی باز و بسته می‌شوند و می‌توانند یک دور کامل به دور خود بچرخند، یعنی سمت بیرونی آن می‌تواند به جای سمت داخلی قرار بگیرد)
  • پنجره به سبکCottage یا روستایی
  • پنجره‌ی لولایی
  • پنجره‌ی کشویی عمودی
  • پنجره‌ی ثانویه یا فرعی (پنجره‌ای است که تنها از یک صفحه‌ی شیشه‌ای تشیل شده و در داخل خانه و در پشت پنجره‌ی اصلی قرار می‌گیرد)
  • پنجره‌ی چرخشی دو طرفه

بهترین تولید‌کننده‌ی پنجره‌های دوجداره را پیدا کنید

نصب پنجره‌های دوجداره، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است. با این حال برای اینکه بتوانید از این پنجره‌ها بیشترین بهره را ببرید، باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. میزان مراقبتی که هر پنجره‌ی دوجداره به آن نیاز دارد، به جنس قاب و نوع شیشه‌ی آن‌ بستگی دارد. با این حال فقط محض اطمینان، بهتر است که سالی ۲ تا ۳ بار آن‌ها را تمیز کنید.

اگر نیاز به پنجره های دو جداره دارید، چهلستون در کنار شماست. کافیست که با تماس بگیرید.