تعویض یا تعمیر پنجره
02
May

تعویض یا تعمیر پنجره؟ کدام راهکار بهتریست؟

تعویض یا تعمیر پنجره؟ کدام راهکار بهتریست؟  هنگامیکه پنجره هایتان بخار میگیرد، در هنگام باران آب داخل منزل می شود، سردی زیادی را منعکس میکند، ترک خورده یا شکسته است، یا به هر صورت وظیفه خود را انجام نمیدهد، ممکن است به این فکر کنید که آیا وقت ان است که پنجره های تان را تعمیر کنید یا تعویض؟

این یک انتخاب دشوار است که بر قاعده هزینه بنا نهاده شده است. اگر همه عوامل برابر باشند، به احتمال زیاد اکثر صاحبان خانه تعویض را به جای تعمیر انتخاب میکنند.

اما هزینه عاملی است که این مسئله را به یک معضل واقعی تبدیل میکند. با نصب پنجره های جدید هزینه کل پنجره های یک خانه میتواند تا چند میلیون تومان برسد.

به نظر میرسد که تعمیر راه امکان پذیرتری باشد، به جز اینکه تعمیر اکثر پنجره های مدرن امکان پذیر نیست. تعمیر پنجره های قدیمی و تک جداره ساده است. در مقابل، تعمیر پنجره های دو یا سه جداره دشوار تر است. در بعضی موارد تعمیر حتی ممکن نیست.

پس، چه زمانی میتوانید یا باید پنجره های خود را تعویض یا تعمیر کنید؟

در این مواقع بهتر است تعمیر کنیم:

  • شیشه ترک خورده یا شکسته
  • حفاظ های خارجی شکسته پنجره های تک جداره
  • قاب پنجره کنده شده یا گیر کرده
  • درپوش قطره ای خارجی آسیب دیده یا اصلا وجود ندارد
  • پوشش پنجره خارجی ضعیف است
  • نشت جزیی آب

در این مواقع بهتر است تعویض کنیم:

  • پنجره هایی که مدام بخار میگیرند
  • قطعات ضعیف داخلی
  • مشکلات ساختاری
  • نشت عمده آب

چه زمانی پنجره را تعمیر کنید؟

شیشه ترک خورده یا شکسته

ایمنی و وضوح شیشه در تصمیم گیری درباره تعویض پنجره هنگام خراب بودن شیشه نقش مهمی دارند. پنجره های تک جداره میتوانند به طور کارا و ارزان توسط صاحب خانه یا شیشه بر تعمیر شوند.وقتیکه یک شیشه چند جداره ترک خورده یا شکسته شده است، به دنبال تعویض سش (بازشو) باشید. اما اگر مدت زمان طولانی ای است که مشکلات پنجره را تحمل میکنید، این ممکن است بهانه خوبی برای تعویض کل پنجره باشد.

فریم های داخلی شکسته فریم های داخلی

پوسیده یا جدا شده که شیشه ی پنجره های تک جداره را نگه میدارند، باید دوباره ساخته شوند. آن هایی که اتصالاتشان گمشده یا شکسته است و جداره های شیشه را در جای خود نگه میدارند به راحتی قابل تعمیر هستند. پس از حذف شیشه و تمیز کردن محل، شما بتونه تازه را می مالید و شیشه را با راهنمایی های شیشه بر نصب میکنید.

سش های گیر کرده

یک مشکل معمول پنجره های قدیمی سش های بالایی یا پایینی هستند که غیر قابل حرکت اند. این میتواند به دلیل چند لایه رنگی باشد که سش و قاب را به هم چسبانده و کنار هم نگه میدارد. یا ممکن است سش از مسیر خارج شده باشد.وقتی که سش ها را به سختی میتوان بالا برد، علت آن اتصالات شکسته روی سش است. برای سش های فنری، فنر ممکن است از کار افتاده یا شل شده باشد که این مشکل برطرف شدنی است.

حفاظ بالایی و خارجی از بین رفته یا پوسیده

حفاظ بالایی و خارجی پنجره، سپر خارجی بالای پنجره است. تعمیر آن آسان است و بیشتر افراد خودشان میتوانند انجام دهند. حفاظ بدون پوسیدگی و زنگ زدگی در تمام مراکز ابزارآلات میتوانند خریداری شده، در جای خود میخکوب و سپس درزگیری شوند.

بدنه خارجی پنجره

بدنه خارجی شل، ترک خورده، پوسیده یا از بین رفته میتواند منجر به آسیب دیدگی در پنجره شود. پوشش اسیب دیده به تنهایی متضمن تعویض پنجره نیست.پوشش خارجی چوبی اصلی در بیشتر مراکز خانگی میتوانند پیدا شود. صاحبان خانه میتوانند پوشش موجود را برداشته و پوشش جدیدی را جایگزین کنند. به یاد داشته باشید که چوب ها به خودی خود در برابر هوا مقاوم نیستند و باید پس از نصب سریعا با رنگ درجه یک رنگ شوند. پی وی سی با نیاز به تعمیر و نگهداری ناچیز نیز برای این کاربرد موجود هستند.

نشت جزئی آب

آب داخلی که در نزدیک ناحیه پنجره دیده میشود، اغلب از اطراف پنجره می آید نه از طریق شیشه پنجره. ناودانها و لوله های تخلیه ضعیف میتوانند آب را به سمت پنجره ها هدایت کنند. حفاظ های پنجره برای عقب نگهداشتن آب است، اما نه آبی با قدرت بالا. سیستم زهکشی خود را دوباره مسیریابی کنید و ببینید آیا این مسئله تفاوتی ایجاد میکند یا خیر.

چه زمانی پنجره خود را تعویض کنید؟

پنجره های بخار گرفته

بخار داخل پنجره به دلیل تراکم آب در داخل پنجره دو جداره یا سه جداره شما ایجاد میشود.برخلاف پنجره های چند جداره گذشته که شیشه شان توسط شیشه بر نصب میشد، امروزه کل پنجره های دوجداره در داخل یک پکیج و همراه با عایق بندی به فروش میرسند.یک شخص معمولی یا حتی یک تکنسین تخصصی پنجره نمیتواند عایق بندی را جدا کند یا دوباره بسازد. حذف و جایگزینی تنها گزینه است. معنای این امر برای صاحبان پنجره بخار گرفته این است که در صورت آسیب به عایق ها احتمالا کل چنجره باید تعویض گردد.آیا پنجره مه آلود میتواند تعمیر شود؟متخصص این کار با ایجاد سوراخ های کوچکی در شیشه، و حذف هوای مرطوب داخل پنجره و سپس آب بندی مجدد شیشه، میتواند پنجره های بخار گرفته را تعمیر کند.بنابراین، این کار قابل انجام است. اما چون تعداد کمی از شرکت ها در دسترس هستند که این کار را انجام دهند، جایگزینی سش یا کل پنجره راهکاری منطقی تر است.

مشکلات ساختاری

وقتی ساختار بیرونی پنجره در حال خراب شدن است، وقت آن رسیده که پنجره جدیدی بخریم. در بعضی موارد ناحیه اطراف پنجره ممکن است نافرم باشد. این امر حکم به تعویض پنجره و هم بازسازی برخی بخش های دیوار میکند. در این حالت شما مجبور به خرید یک پنجره ساختمانی جدید هستید.

نشت عمده آب

نفوذ بیش از حد آب به اطراف پنجره ممکن است به این معنی باشد که پوشش پنجره خارجی شما خوب نیست. این مسئله چندان به پنجره مربوط نمیشود بلکه به طور کلی به پوشش بیرونی ربط دارد. اما اگر ثابت شود که آب از طریق پنجره می آید، احتمالا زمان خرید پنجره های جدید فرا رسیده است.

حفاظ های خارجی شکسته

حفاظ های خارجی تکه های چوبی ای هستند که جداره های شیشه را از دیگر قسمت های بیرونی جدا میکنند. اگر این حفاظ ها جزیی از خود پنجره هستند، نمی توانند جایگزین شوند. اما خبر خوب این است که بر عملکرد پنجره شما تأثیری نخواهد گذاشت.