راهنمای خرید پنجره سقفی
09
Sep

راهنمای خرید پنجره سقفی

راهنمای خرید پنجره سقفی اضافه کردن پنجره‌های سقفی به فضا باعث می‌شود که فضا بلافاصله تبدیل به یک اتاق روشن و کاربردی شده و در نتیجه باعث کاهش وابستگی به نور مصنوعی خواهد شد. پنجره‌های سقفی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش روشنایی خانه هستند، بیشترین بهره را از نور طبیعی می‌برند و حتی این تصور را ایجاد می‌کنند که فضا بزرگتر شده است.

پیش از آغاز مسائل مهمی وجود دارد که لازم است هنگام انتخاب پنجره‌ی سقفی مناسب برای خانه‌تان آنها را بدانید. این راهنما ارائه شده تا به تمامی پرسش‌های شما پاسخ دهد.

پنجره ها برای بام‌های تختچرا پنجره سقفی؟

افزودن پنجره سقفی باعث می‌شود که نور طبیعی فوراٌ به خانه شما وارد شده و بدون اینکه نیاز به اشغال کردن فضای کف باشد، اتاق‌های شما را روشن خواهد نمود. در حالی که این پنجره‌ها بهترین گزینه برای تبدیل کردن اتاق زیر شیروانی هستند، می‌توان برای افزایش روشنایی فضاها و راهروهای تاریک داخل خانه نیز از این پنجره‌ها استفاده نمود. انتخاب پنجره‌ی مناسب به شما کمک خواهد کرد تا بیشترین بهره‌مندی از منابع نور طبیعی را داشته باشید.

پنجره ها برای بام‌های تخت

برنامه‌ریزی

پیش از نهایی کردن هرگونه برنامه جهت نصب پنجره‌های سقفی جدید، با مقامات محلی خود هماهنگ کرده و مطمئن شوید که به مجوز ساخت و ساز نیاز خواهید داشت یا خیر.

خانه‌تان را روشن کنید

مقدار نوری که هر فضا دریافت می‌کند به جهت یا طرف قرار گرفتن پنجره در فضا بستگی دارد. برای مثال اگر قصد دارید از فضایی به عنوان محل کار یا فضای نشیمن استفاده کنید ترجیح می‌دهید فضا روشن‌تر باشد.

  • اگر پنجره‌ی شما در نمای جنوبی واقع شده است در کل سال نور دریافت می‌کنید که این موضوع باعث می‌شود در زمستان نیز از مزیت گرمای اضافی بهره‌مند شوید.
  • اگر پنجره در نمای شمالی قرار گرفته است نور چندانی در مقایسه با پنجره نمای جنوبی دریافت نخواهید نمود، اما همچنان نور ملایم و انعکاس یافته را خواهید داشت.
  • اگر پنجره در نمای شرقی ساختمان واقع شده باعث می‌شود که نور زرد یا نارنجی مستقیم و روشنی در صبح دریافت نموده و رفته رفته با نزدیک شدن به ظهر این نور کمرنگ می‌شود.
  • اگر پنجره در نمای غربی واقع شده همین نور نارنجی مستقیم را در بعدازظهر یا عصر دریافت خواهید نمود.

پنجره ها برای بام‌های تختبه این فکر کنید که می‌خواهید از فضای خود چه استفاده‌ای داشته باشید و همچنین چه زمانی بیشترین استفاده را خواهد داشت. برای مثال اگر می‌خواهید از فضا به عنوان یک دفتر کار استفاده کنید ممکن است نشستن تمام روز در نور زیاد راحت نباشد.

پنجره‌هایی برای بام شیب‌دار

  • این پنجره‌ها دارای یک پنل شیشه‌ای تکی می‌باشند که بر روی لولا از مرکز عمودی قاب پنجره باز و بسته می‌شود.
  • هنگام نصب کردن در جاهایی که دسترسی مشکل است و همچنین بازشوی قابل برنامه‌ریزی دارای حسگر بارانی که هنگام بارش با خیس شدن پنجره به صورت خودکار بسته می‌شود، به دنبال قاب‌هایی با کنترل الکترونیکی از راه دور باشید.

پنجره ها برای بام‌های تختپنجره‌های سقفی آویز

  • پنجره‌های سقفی آویزان همانند پنجره‌های دارای چرخش مرکزی می‌باشند اما از قسمت بالای قاب پنجره باز و بسته می‌شوند و باعث می‌شود هنگام باز بودن مزاحمتی برای دید ایجاد نکنند.
  • دارای دستگیره‌های برجسته در انتهای قاب برای بازشوی آسان
  • پنجره‌های سقفی آویز را برای جایی درنظر بگیرید که سرگیر و فضا در حالت بهینه‌ای واقع شده باشند و امکان برخورد با سر وجود نداشته باشد.

پنجره ها برای بام‌های تخت

پنجره‌های دارای لولای مرکزی

  • با نصب کردن یک مهار چوبی می‌توان قاب پنجره‌ی شیب‌دار ساخت، پنجره‌های سقفی دارای لولای مرکزی می‌توانند بر روی بام‌های تخت نیز نصب شوند.
  • با درنظر گرفتن جهت فضا، این امکان وجود دارد که پنجره را زاویه دهیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از نور طبیعی ببریم.

پنجره ها برای بام‌های تختساخت تونل خورشیدی

اگر فضایی دارید که نور طبیعی چندانی دریافت نمی‌کند و می‌خواهید روشن‌تر شود، تونل خورشیدی بهترین راه‌حل می‌باشد.

این تونل‌ها، نور خورشید را از طریق سقف عبور می‌دهند و به لوله‌ای وارد می کنند که دارای انعکاس بسیار بالا بوده و نور را به فضای موردنظر منتقل می‌نماید. تونل‌های خورشیدی تصوری از یک پنجره‌ی سقفی ایجاد می‌کنند، با این تفاوت که نیازی به باز کردن سقف زیرشیروانی وجود ندارد.

پنجره ها برای بام‌های تختساخت اثر دهلیزی

از چندین پنجره‌ی سقفی استفاده نموده تا اثر دهلیزی ایجاد کرده و یک آشپزخانه، فضای غذاخوری یا راهرو را تغییر دهید. پنجره‌ها به راحتی درون یک قاب با هسته‌ی چوبی مقاوم نسبت به آب و هوا نشسته و امکان ورود نور از زوایای مختلف به اتاق را فراهم می‌نمایند تا ورودی نور طبیعی روز به حداکثر برسد.

انتخاب مصالح مناسب

نوع پنجره تا حدودی با توجه به زاویه بام، مصالح بام و اندازه و شکل فضای شما تغیین خواهد شد. پلی‌اورتان سفید یک گزینه‌ی ایده‌آل برای انتخاب با هزینه‌ی مناسب خواهد بود. پرداخت نهایی با مقاومت نسبت به رطوبت هیچ بست و مفصل قابل مشاهده‌ای ندارد که این باعث می‌شود برای حمام و دستشویی و آشپزخانه که فضاهای مرطوبی می‌‌باشند بهترین گزینه باشد. پرداخت نهایی سفید برای خانه‌های معاصر و فضاهای داخلی خنثی مکمل خواهد بود.

پنجره ها برای بام‌های تختانتخاب شیشه

انتخاب صحیح شیشه به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که پنجره‌هایتان ایزولاسیون کافی نسبت به گرما و صدا فراهم می‌نمایند.

  • هرچه پنجره‌ بیشتری در خانه نصب کنید، فرصت بیشتری برای فرار گرمایی وجود خواهد داشت. با این وجود با انتخاب شیشه ایزوله می‌توان از این امر جلویگری نموده و بهترین استفاده از گرمایی که درون خانه‌تان ایجاد شده را ببرید، بخصوص در فضاهای زیرشیروانی.
  • فراموش نکنید که شیشه ایزوله به شما کمک خواهد کرد تا خانه‌تان به لحاظ انرژی راندمان بالایی داشته باشد.
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سروصدای خارجی زیادی از جمله ترافیک جاده‌ای دارید، شیشه کاهنده سروصدا نیز انتخاب هوشمندانه‌ای می‌باشد. این شیشه‌ها همچنین به کاهش صدای باران بر روی پنجره‌های سقفی کمک خواهد نمود.

مهم‌ترین نکته‌ها

  • در رابطه با مسائل آب و هوایی هنگام نصب، باید بین قاب پنجره و بام، آبچکان نصب کنید.
  • یک طوق زیرین یا ایزوله باعث می‌شود فواصل سرد میان بام و قاب پنجره از میان رود و بنابراین به کاهش اتلاف گرما کمک می‌‌نماید.
  • اگر درباره‌ی ایجاد تراکم بر روی سقف نگرانی دارید از یک مانع تبخیری استفاده کنید تا نسبت به آب و هوا محافظت ایجاد کنید.