چگونه پنجره ها را راحت تر باز کنیم؟
01
Jul

چگونه پنجره ها را راحت تر باز کنیم؟

چگونه پنجره ها را راحت تر باز کنیم؟  اگر از آن پنجره های چوبی قدیمی خلیجی دارید که از بالا و پایین حرکت میکند، یا پنجره کشویی که به چپ و راست میرود، احتمالا دیر یا زود با گیر کردن پنجره و به نرمی باز و بسته شدنشان به مشکل میخورید. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد و برخی از آن ها بسیار جدی است. برای مثال، ساختار خانه ممکن است باعث شود که قاب پنجره ها، پنجره را خراب کند؛ یا خود ارسی پنجره ها به دلیل افزایش سن خم شده باشند. در اینجا، بهترین راه حل این است که کل پنجره را بردارید، دهانه را دوباره بازسازی کنید و یک پنجره ی کاملا جدید نصب کنید.

خوشبختانه این تعمیر جدی معمولا غیرضروری است. پنجره هایی که به راحتی باز نمیشند، اغلب با راه حل هایی ساده تعمیر میشوند.

مسیر حرکت پنجره را تمیز کنید

آلودگی و جرم میتواند اصطکاک را افزایش دهد و باعث گیر کردن پنجره شود. شیار ها را جارو بکشید تا تمام خاک و کثیفی از بین برود، سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و محلول پاک کننده پولیش مبلمان (برای پنجره های چوبی) یا یک تمیز کننده ی خانگی (برای پنجره های آلمینیومی) آن ها را تمیز کنید. این مرحله ی ساده به تنهایی میتواند عملکرد پنجره ی شما را بهبود ببخشد.

همچنین، مطمئن شوید که رنگ در شیار های پنجره خشک شده باشد. شیارهای پنجره قرار نیست رنگ شود، اما اغلب میشود و اگر رنگ آمیزی قبلی دقیق نباشد، ممکن است قطره های رنگ در مسیر چوبی باقی بماند. همچنین رنگ قدیمی ممکن است کنده و گوله شود که این باعث افزایش اصطکاک می شود. در این حالت، رنگ قدیمی را به حدی سمباده بزنید تا مسیر حرکت پنجره آزاد شود. اگر میخواهید شیارهای پنجره را رنگ کنید، مطمئن شوید که در ابتدا رنگ قدیمی را کاملا تراشیده و سمباده زده اید و یک لایه ی بسیار نازک رنگ بزنید.

حتی ممکن است که لای شیار پنجره های چوبی کاملا رنگ شده باشد، در این صورت پنجره ها به هیچ عنوان تکان نمیخورند. معمولا میتوانید مهر و موم رنگ بین قالب ارسی و کانال را با یک چاقوی ابزار، چاقوی بتونه یا ابزاری به نام زیپ رنگ که برای این منظور طراحی شده است، از بین ببرید.

شیارهای پنجره ی چوبی را با موم لغزنده کنید

پس از تمیز کردن شیارهای پنجره، میتوانید کانال های آن را با مالیدن موم معمولی مانند شمع سفید به سطح چوب، لغزنده کنید. یک لایه ی نازک کافی است. پنجره را چندین بار باز و بسته کنید تا موم در تمام سطوح پخش شود. شیارها را تمیز کنید و هریک سال این کار را تکرار کنید تا پنجره ی شما به نرمی باز و بسته شود.

پنجره های وینیل و دوجداره را با روان کننده ی سیلیکونی لغزنده کنید

در مورد پنجره های دوجداره، مخصوصا پنجره های دوجداره الومینیومی راه حل چسباندن پنجره ها این است که بندهای آن را بردارید، سپس شیارهایش را تمیز کنید و با یک پارچه ی تمیز آغشته به لایه ی نازکی از روان کننده ی سیلیکونی، بر روی آن بکشید. سالی یک بار این کار را تکرار کنید.

از روغن استفاده نکنید

یک راه حل بسیار رایج، و البته خیلی ضعیف، روغن کاری شیارهای پنجره با WD-40 است. روغن ها راه حل هایی موقتی هستند به زودی به عنوان آهن ربای گرد و خاک و جرم عمل میکنند و پنجره ی شما را چسبناک تر از همیشه میکنند. هیچ گاه از محصولات روغنی برای پنجره های چوبی یا وینیل استفاده نکنید.

پنجره های کشویی عمودی

در این نوع پنجره های چوبی، از سیستمی از سیم و قرقره به وزنه ای فلزی داخل دهانه ی قاب استفاده میشود تا وزن پنجره را متعادل کرده و اجازه ی حرکت آزادانه به بالا و پایین را بدهد. زمانی که بالا آوردن پنجره ی پایینی در کانال خود سخت است، یا اگر پنجره در جای خود نماند و به شدت باز شود، ممکن است به دلیل مشکل سیستم وزن و کابل باشد. بیشتر اوقات، به این دلیل است که طنابهایی که وزن ارسی و پنجره را به هم متصل میکنند، شکسته اند. راه حل این است که پنجره را بردارید و سیم های ارسی شکسته شده را تعمیر کنید.