درب بای فولد
10
اردیبهشت

درب بای فولد چیست؟

درب بای فولد چیست؟ ، این روزها درب‌‌های بای‌‌فولد مرسوم شده‌‌اند، زیرا در زمان ورود، بلافاصله توجه شما را به خود جلب می‌‌کنند.

این درب‌‌ها، بسیار مفیدتر و کارآمدتر از درب‌‌های کشوییِ سنتی هستند و زیبایی بیشتری به خانه‌‌های شما می‌‌بخشند. با این حال، همه‌‌ی ما با این طرح آشنا نیستیم بنابراین بهتر است قبل از قضاوت نمودن در مورد سودمندیِ آن‌‌ها، مطالب بیشتری در مورد این درب‌‌ها بیاموزیم. از شما می‌‌خواهیم قبل از انتخاب این در‌‌ب‌‌ها، همه‌‌ی جوانب را در نظر بگیرید. به همین خاطر، به منظور افزایش اطلاعات شما در مورد درب‌‌های بای‌‌فولد، این اطلاعاتِ جامع را در اختیار شما قرار می‌‌دهیم. اجازه دهید کار خود را با توضیح دادن در مورد ساختار این درب‌‌ها شروع کنیم. پس بدون فوت وقت، شروع می‌‌کنیم.

دربِ بای‌‌فولد چیست؟

درب بای فولد چیست؟دلیل نام‌‌گذاری درب‌‌های بای‌‌فولد، که با نام جداکننده‌‌های اتاق و درب‌‌های کشوییِ تاشو نیز شناخته می‌‌شوند، این است که این درب‌‌ها به سمت داخل یا خارج جمع می‌‌شوند تا فضایی را برای ورود شما ایجاد کنند. به علاوه، آن‌‌ها به منظور دسترسی سریع‌‌تر و آسان‌‌تر، دارای یک درب عبور و مرور نیز هستند.

این سازه‌‌ها، از پنل‌‌های شیشه‌‌ایِ بسیار بزرگی تشکیل می‌‌شوند که نورگیریِ خانه‌‌ی شما را به شدت افزایش می‌‌دهند. در حالی که خودِ درب‌‌ها به صورت کشویی باز می‌‌شوند، پنل‌‌ها به صورتی منظم جمع می‌‌شوند و کنار دیوار قرار می‌‌گیرند تا فضایی برای ورود ایجاد گردد.

بهترین موضوع در مورد این درب‌‌ها این است که آن‌‌ها هم در داخل و هم در خارج از ساختمان قابل نصب هستند. درب‌‌های بای‌‌فولد، در داخل خانه‌‌ها و ساختمان‌‌های تجاری، اغلب در فضاهای کوچکتر از قبیل اتاق‌‌های لباس‌‌شویی، انباری و کمد لباس یافت می‌‌شوند.

در مقابل، درب‌‌های بای‌‌فولدِ بیرونی، به منظور ایجادِ پیوندی تصویری و فیزیکی با منظره‌‌ی بیرون از ساختمان طراحی می‌‌شوند. بنابراین، درب‌‌های بیرونی، معمولا در قسمت پشتِ خانه‌‌ها که به باغچه، حیاط خلوت یا استخر منتهی می‌‌شوند، نصب می‌‌گردند.

ضمنِ این که، مدل‌‌های داخلی، در فضاهای مختلفِ داخلِ ساختمان استفاده می‌‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند. با این حال، به خاطر داشته باشید که یونیت‌‌های بای‌‌فولد بیرونی طوری طراحی می‌‌شوند که در فضای باز بیرون از خانه و در مقابل شرایط بسیار بدِ آب و هوایی مقاوم باشند.

این سازه‌‌های پیچیده، در جنس‌‌های مختلفی از جمله چوبی، آلومینیومی و UPVC موجود هستند. با این که درب‌‌های بای‌‌فولدِ چوبی از لحاظ زیباییِ ظاهری منحصر به فرد هستند، مدل‌‌های آلومینیومی به دلیل تطبیق‌‌پذیری و تغییرپذیری، طرفداران زیادی دارند. به علاوه، شما می‌‌توانید طبق بودجه و بر اساس نیازهای خود، از بین رنگها و سایزهای بی‌‌شمار، درب مناسب خود را انتخاب کنید.

طرز کار درب بای‌‌فولد

What is a Bifold Door and How Does it Work 1درب‌‌های داخلی و بیرونی، بر اساس یک سیستمِ ریلیِ توکار کار می‌‌کنند که در طول پنل‌‌های شیشه‌‌ای، که همانند قطار روی این ریل‌‌ها حرکت می‌‌کنند، قرار دارند. بنابراین، عمدتا درب‌‌ها به سمت داخل جمع می‌‌شوند و سپس روی ریل، که دارای یک سری چرخ یا سیستم ریلی است، حرکت می‌‌کنند. این عملکرد، به رغم نحوه‌‌ی حرکت، به آرامی و نرمی صورت می‌‌گیرد.

سازه‌‌های بای‌‌فولد ، به ویژه مدل‌‌های داخل ساختمانیِ آن‌‌ها، معمولا به صورت جفتی عرضه می‌‌شوند. آن‌‌ها یا دارای دو درب هستند که به یک سمت جمع می‌‌شوند یا چهار پنل مجزا دارند که از وسط باز می‌‌شوند و هر جفت از درب‌‌ها در یک سمت جمع می‌‌شوند.

عموما در این یونیت‌‌ها، ریل و سایر قطعات مورد نیاز نصب شده‌‌اند و آن‌‌ها یا به سمت داخل یا به سمت خارج باز می‌‌شوند.

به علاوه، تطبیق‌‌پذیری این یونیت‌‌ها و قابلیت جمع‌‌شوندگی آن‌‌ها باعث شده که آن‌‌ها در میان صاحب‌‌خانه‌‌هایی که به دنبال راه‌‌حل‌‌هایی برای استفاده‌‌ی هر چه بیشتر از فضای خانه هستند، محبوبیت پیدا کنند. جالب است بدانید که برخی سازه‌‌های پیچیده‌‌تر حتی تا هفت پنل نیز می‌‌توانند داشته باشند. تمامی این پنل‌‌ها با لولا به هم متصل شده‌‌اند و در قسمت پایین یا بالا به قرقره‌‌هایی در ریل متصل می‌‌شوند.

در حالی که حداقل تعداد پنل‌‌ها دو عدد است، حداکثر تعداد آن‌‌ها تا حد زیادی به مقدار فضا، نوع کاربرد و بودجه‌‌ی شما بستگی دارد. آن‌‌ها نرم و روان کار می‌‌کنند و به راحتی می‌‌توان آن‌‌ها را روی ریل‌‌ها حرکت داد یا جمع نمود. با این حال از وارد آوردن فشار زیاد به آن‌‌ها پرهیز کنید چرا که این کار باعث خارج شدن درب از ریل می‌‌گردد.

انتخاب بهترین مَتِریال برای درب

هم‌‌اکنون که در مورد نحوه‌‌ی عملکرد این سازه‌‌ها اطلاعات نسبتا خوبی را کسب نموده‌‌اید، باید متریال مناسبی را برای درب خود انتخاب کنید. خلاصه‌‌ی کلام این که، عملکرد یونیت و زیباییِ ظاهری آن، به مواد مورد استفاده در ساخت یونیت و کیفیت ساخت آن بستگی دارد.

به علاوه، شما به سازه‌‌ای با دوام نیاز دارید که سودمند و استفاده از آن راحت باشد. بنابراین، باید کمی بیشتر تحقیق کنید تا از مزایا و معایب هر یک مطلع گردید.

مسلما هزینه، نصب، نگهداری و کارآییِ متریال‌‌های مختلف، متفاوت است. در نهایت، باید دَربی را انتخاب کنید که کم و بیش اولویت‌‌های شما در انتخاب دَربی مناسب را در بر بگیرد. در ادامه، درب‌‌های مختلفِ بای‌‌فولد، که بر اساس نوع متریال طبقه‌‌بندی شده‌‌اند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  1. آلومینیوم

What is a Bifold Door and How Does it Work 2مدل‌‌های آلومینیومی به دلیل تطبیق‌‌پذیری، مقاوم بودن و سبُک بودنشان جلب نظر می‌‌کنند. بنابراین اگر مایلید سَبکی جدید به خانه‌‌ی خود بدهید، توصیه می‌‌کنیم یک دربِ بای‌‌فولدِ آلومینیومیِ شیک در خانه‌‌ی خود نصب کنید.

چارچوبِ باریک این درب با دکور فعلی شما بی‌‌نهایت هماهنگی پیدا می‌‌کند، به راحتی تمیز می‌‌شود و رسیدگی به آن نیز آسان است. به علاوه، این درب‌‌ها را با روکشی از پودر می‌‌پوشانند تا مستحکم شده و طول عمر آنها افزایش یابد. بنابراین از لحاظ دوام، جای هیچ‌‌گونه نگرانی نخواهد بود.

به علاوه، پنل‌‌های آلومینیومی ، برخلاف یونیت‌‌های چوبی، ممکن است ساختار پهن‌‌تری داشته باشند (یعنی درب‌‌های کمتری در داخل چارچوب به کار روند). همچنین می‌‌توانید از بین مجموعه‌‌ی متنوع از رنگ‌‌های RAL، رنگی متناسب با دکور خود را انتخاب کنید.

  1. چوب

What is a Bifold Door and How Does it Work 2زیبایی بای‌‌فولدهای چوبی یادآور سبک قدیمی است. بنابراین اگر مایلید این زیبایی را مجددا خلق کنید در این صورت پیشنهاد می‌‌کنیم روی چارچوب چوبی سرمایه‌‌گذاری کنید. این یونیت‌‌ها، روکش‌‌های متنوعی دارند و شما می‌‌توانید روکشی را انتخاب کنید که ظاهر کلی ساختمان شما را جذاب‌‌تر کند.

هزینه‌‌ی درب‌‌های چوبی، چه از نوع کلاسیک یا از نوع پر زرق و برق آن، بسیار بیشتر از هر نوع درب دیگری است. با این حال، پیشنهاد ما درب‌‌های چوبیِ فرآوری شده هستند چرا که ساختاری منسجم‌‌تر دارند و از استحکام بیشتری برخوردارند.

اگرچه مدل‌‌هایی که در ساخت آنها از چوب نرم استفاده می‌‌شود ارزان‌‌تر از مدل‌‌هایی هستند که در ساخت آنها از چوب سخت استفاده می‌‌شود، دلیلی وجود ندارد که به دلیل ذخیره نمودن مقداری پول، کیفیت را به حداقل برسانید. معمولا اگر این یونیت‌‌های ارزان قیمت در معرض حرارت و رطوبت قرار گیرند، تاب برمی‌‌دارند.

درنتیجه، چون این درب‌‌ها سرانجام گیر می‌‌کنند، بنابراین راه‌‌اندازی آن‌‌ها کاری دشوار خواهد بود. به علاوه، از آنجایی که یونیت‌‌های ساخته شده از چوب نرم را باید هر از گاهی رنگ زد و جلا داد، بنابراین ارزشِ به زحمت افتادن را ندارند.

  1. uPVC (کامپوزیت)

What is a Bifold Door and How Does it Work 3اگر در انتخاب بین درب‌‌های چوبی و آلومینیومی دچار تردید شده‌‌اید؛ و ترجیح می‌‌دهید دربی را انتخاب کنید که مابین این دو باشد، در این صورت کامپوزیت را انتخاب کنید.

معمولا این نوع درب‌‌ها، چارچوبی آلومینیومی و آستری چوبی دارند و هر دوی این مواد از بهترین هستند. به علاوه، ارزان‌‌قیمت هستند و به مراقبت و رسیدگی کمی نیاز دارد. پس می‌‌توانید آن‌‌ها را نصب کنید و به حال خود رها کنید. تنها عیب این مدل‌‌ها این است که آن‌‌ها sightlineهای باریکی ندارند و در نتیجه دامنه‌‌ی دید شما را محدود خواهند کرد. همچنین کیفیت روکش این دربها‌‌ به خوبیِ کیفیت دربهای آلومینیومی یا چوبی نیست.

فواید درب بای‌‌فولد

مدل‌‌های داخلی و بیرونیِ درب‌‌ها قابلیت تغییرپذیریِ زیادی دارند و می‌‌توان آنها را شخصی‌‌سازی نمود تا تمام نیازهای شما را تأمین سازند. درب‌‌های بای‌‌فولد برای وصل نمودن اتاق‌‌های نشیمن، فضای غذاخوری، آشپزخانه و … بسیار مناسب هستند و بدین ترتیب می‌‌توانید ظاهر خانه‌‌ی خود را بهتر کنید و در نتیجه اعتماد به نفس شما بالاتر می‌‌رود.

شما می‌‌توانید علاوه بر متریال درب‌‌ها، مدل، شکل، بافت، رنگ و روکش یونیت را نیز سفارشی کنید. با این حال نمی‌‌توانید هیچ یک از این پارامترها را به صورت تصادفی انتخاب کنید، زیرا مجموع این پارامترها، منجر به ساخت درب‌‌هایی کارآمد با ظاهری زیبا می‌‌گردد.

با این حال، این سازه‌‌ها مجموعه فواید خاص خود را دارند که آن‌‌ها را نسبت به درب‌‌های سنتی برتر می‌‌سازند.

  • فواید درب‌‌های بیرونی

درب بای فولد چیست؟مشخص‌‌ترین مزیت نصب یک درب تاشوی بیرونی، بهره‌‌مند شدن از چشم‌‌اندازی باز از منظره‌‌ی بیرون است. در تعطیلات آخر هفته که نیاز به استراحت و آرامش دارید می‌‌توانید در حالی که در داخل خانه هستید، از نور طبیعی لذت ببرید.

همچنین اگر  باغچه‌‌ای آراسته یا استخری دارید که می‌‌خواهید در معرض تماشا بگذارید، می‌‌توانید این کار را از داخل خانه انجام دهید. به علاوه، یک دربِ خوش‌‌ساختِ بای‌‌فولد، از طریق ادغام نمودن دو مکان در هر طرف یونیت، فضا را بزرگ‌‌تر نشان می‌‌دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که این درب‌‌های بیرونی دارای یک سیستم قفل در چندین نقطه از ریل هستند، بنابراین از مزیتِ داشتن امنیت نیز برخوردار خواهید شد.

  • فواید بای‌‌فولدهای داخل ساختمان

درب بای فولد چیست؟بدون شک درب‌‌های بای‌‌فولد برای دسترسی داخلی، انتخابی ایده‌‌آل به شمار می‌‌آیند. چرا که کمترین فضا را اشغال می‌‌کنند و در عین حال شیک نیز هستند. بنابراین اگر قصد دارید در اتاق لباسشویی یا انباری خود دربی نصب کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم از درب‌‌های بای‌‌فولد داخلی استفاده کنید.

در حالی که درب‌‌های فرانسوی و درب‌‌های کشویی فضای زیادی را اشغال می‌‌کنند و ممکن است گاهی اوقات برای کاربران دردسر ایجاد کنند، این مدل‌‌ها، بر روی خودشان جمع می‌‌شوند و در تمام مدت عملکردی نرم و روان دارند.

به عنوان مثال، اگر کمدِ لباسِ شما دارای دربِ بای‌‌فولدِ کشویی است، در این صورت می‌‌توانید به تمام فضای داخل کمد در آنِ واحد دسترسی پیدا کنید، چرا که این درب‌‌ها از دو طرف باز می‌‌شوند. به علاوه، نصب این گونه درب‌‌ها آسان است بنابراین اگر با کار نجاریِ پیشرفته آشنایی دارید می‌‌توانید برای این کارِ فنی دست به کار شوید.

کدام سیستمِ حرکتی را برای درب خود انتخاب کنید؟

 عملکرد درب‌‌های بای‌‌فولد نیز با درب‌‌های سنتی فرق می‌‌کند. در زمان صحبت در مورد این مدل‌‌ها، به احتمال زیاد با اصطلاحاتی از قبیل «top-hung» و «bottom-rolling» مواجه خواهید شد. این عناوین، حاکی از این امر هستند که وزن سازه بر چه چیزی استوار است.

به علاوه، از آنجایی که این درب‌‌ها برای ارائه‌‌ی عملکردی بی‌‌وقفه، به تجهیزاتی با ظرفیتِ بالا نیاز دارند، بنابراین به سیستم‌‌هایی با طراحی خاص نیاز دارند. طبق یک قاعده‌‌ی تجربی، همیشه از چرخ‌‌هایی استفاده کنید که در ریل‌‌های صاف حرکت می‌‌کنند، زیرا این چرخ‌‌ها در مقایسه با چرخ‌‌های شیارداری که روی ریل‌‌های دارای برجستگی حرکت می‌‌کنند، عملکرد روان‌‌تری را ارائه می‌‌دهند.

سیستمِ حرکتیِ Top-Hung

مزایا

  • قسمتِ اعظمِ مکانیزمِ حرکتی را در چارچوب بالایی به خوبی مخفی می‌‌کند.
  • احتمال جمع شدن گرد و خاک و برگ در ریل بالایی کمتر است.

معایب

  • شاه‌‌تیر یا نعلِ درگاهِ بالای درب باید بسیار مستحکم باشد تا بتواند وزن درب را تحمل کند.

سیستمِ حرکتیِ Bottom-Rolling

مزایا

  • باعثِ سنگینیِ قسمت بالای چارچوب نمی‌‌گردد.
  • نصب آن بسیار آسان‌‌تر است.

معایب

  • انباشته شدن گرد و غبار و برگ در ریل پایینی، عملکرد درب را دچار مشکل می‌‌کند.

درب‌‌های بای‌‌فولد و امنیت

امنیت در یونیت‌‌های بای‌‌فولدِ بیرونی مسئله‌‌ای بسیار مهم به شمار می‌‌آید، به ویژه برای کسانی که با مفهوم این درب‌‌ها آشنایی ندارند. همان‌‌طور که قبلا نیز گفتیم، این درب‌‌ها بسیار ایمن هستند و حتی، در برخی مواقع، از سایر سازه‌‌های بیرونی ایمن‌‌تر هستند. با این حال، باید اطمینان یابید که اقدامات لازم جهت بالا بردن امنیت صورت گرفته است.

 شما در درجه اول تمایل دارید که مجموعه درب‌‌هایتان به جای سیستم قفل یک نقطه‌‌ای، سیستم قفل چند نقطه‌‌ایِ مطمئنی داشته باشند. به علاوه می‌‌توانید به منظور تقویت پنل شیشه‌‌ای و چارچوب درب، یک سری اقداماتی انجام دهید تا از هر گونه ورود غیر مجاز به داخل خانه جلوگیری گردد.

با این حال، اگر نگرانی اصلی شما امنیت است در این صورت باید برای به حداکثر رساندن امنیت خانه و خانواده‌‌تان از شیشه‌‌های تقویت شده استفاده کنید. در نهایت، با نصب یک سیستم اعلام خطرِ پیشرفته، ورود غیر مجاز به خانه‌‌تان زودتر از موعد به شما اطلاع داده می‌‌شود. مسلما این کار مستلزم پرداخت هزینه‌‌ی بیشتری است ولی برای به دست آوردن آرامش خیال، ارزش خواهد داشت.

آیا درب‌‌های بای‌‌فولد مانع از ورود سرما به داخل خانه می‌‌گردند؟

ما از اهمیت این مسئله آگاهیم بنابراین با جدیت تمام به این سؤال پاسخ خواهیم داد. اساساً این مسئله که آیا سازه‌‌ی بای‌‌فولد مانع از ورود سرما به داخل خانه می‌‌شود یا خیر، تا حد زیادی به کیفیت ساخت درب‌‌ها بستگی دارد.

به عبارت دیگر، درب خوش‌‌ساختی که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است هرگز به سرعت سرد نمی‌‌گردد. ولی در طول تابستان می‌‌توانید به منظور خنک و مطبوع نگه داشتن خانه‌‌تان، یونیت بیرونی خود را در تمام مدت روز باز نگه دارید. این کار به کاهش هزینه‌‌ی برق مصرفی شما نیز کمک می‌‌کند چرا که این امر باعث می‌‌شود کمتر از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید.

به علاوه، راندمان حرارتی و عایق‌‌بندی درب، به نوعِ شیشه‌‌ی انتخابیِ شما نیز بستگی دارد. برای کسب بهترین نتیجه، پیشنهاد می‌‌کنیم از پنل‌‌های شیشه‌‌ای که مانع از به هدر رفتن انرژی می‌‌شوند (پنل‌‌هایی با R-Valueی بهینه‌‌ی ۰/۴)، یا از آسترهای مخصوص که باعثِ حفظِ دمای داخل می‌‌گردند استفاده کنید.

با این حال نیازی به انجام این کارها نیست چرا که این سازه‌‌ها طوری ساخته می‌‌شوند که خانه شما را در برابر محیط بیرون محفوظ نگه دارند و به اندازه‌‌ی درب‌‌های دیگر نیز مؤثر و کارآمد هستند. همچنین، از طریق این درب‌‌ها می‌‌توانید از نور خورشید بهره‌‌مند گردید و خانه‌‌ی خود را گرم و غرق در نور نگه دارید. در هنگام شب می‌‌توانید از پرده‌‌های ضخیم یا از پرده کرکره استفاده کنید تا از هدر رفتن گرما جلوگیری گردد.

به علاوه، کیفیت عایق‌‌بندیِ درب‌‌ها در متریال‌‌های مختلف، متفاوت است. در این خصوص، درب‌‌های چوبی بهترین گزینه به شمار می‌‌روند چرا که می‌‌توانند راندمان حرارتی را به طور طبیعی به حداکثر برسانند و این در حالی است که درب‌‌های بای‌‌فولدِ آلومینیومی دارای thermal break هستند تا انتقال گرما را محدود کنند.

نصب درب‌‌های بای‌‌فولد – اجازه دهید به جای شما، افراد متخصص این کار را انجام دهند

نصب درب‌‌های بای‌‌فولد کار نسبتا آسانی است و باعث جلب نظر علاقه‌‌مندان به کارهای فنی می‌‌گردد. اگر در نصب درب و پنجره کمی تجربه داشته باشید، بدون شک کارکردن با مکانیزم‌‌های پیچیده باعث بالا رفتن مهارت‌‌تان می‌‌گردد.

در عین حال تصور نکنید که بدون کمک و راهنمایی گرفتن از کسی قادر به انجام این کار خواهید بود. زیرا هر یک از قطعات باید در مکان درستی قرار گیرند تا درب‌‌ها به درستی و بدون هیچ مشکلی کار کنند. نصب درب‌‌های آکاردئونیِ داخلی آسان‌‌تر از نصب مدل‌‌های بیرونیِ آن‌‌ها است زیرا قطعات کمتری دارند.

بنابراین می‌‌توانید مهارت خود را روی این پروژه‌‌ی ساده‌‌تر مورد آزمایش قرار دهید. با این حال اکیداً توصیه می‌‌کنیم که برای نصب بای‌‌فولدهای بیرونی، این کار را به کارشناسان این امر بسپارید. به هر حال، مسلما راغب نخواهید بود که در زمان نصبِ درب کاملا جدیدتان، قدمی اشتباه بردارید.

درب‌‌های بای‌‌فولد گزینه‌‌ای عالی

آنچه لازم بود را گفتیم!

امیدواریم اطلاعات کافی در مورد ساخت و عملکرد درب‌‌های بای‌‌فولد را در اختیار شما قرار داده باشیم. پس می‌‌توانید از این سازه‌‌ها در داخل یا خارج از خانه خود استفاده کنید تا زیبایی بیشتری به خانه‌‌تان ببخشند.

با این حال، قبل از شروع به کار، تمام هزینه‌‌ها را در نظر بگیرید. این هزینه‌‌ها باید همه‌‌ی موارد از جمله متریال، هزینه‌‌ی انجام کار، نصب (عایق‌‌بندی و سیستم اعلام خطر) و … را در بر بگیرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که سایز درستی را برای درب خود انتخاب کرده‌‌اید تا یونیت شما بزرگ‌‌تر یا کوچک‌‌تر از حد انتظار شما نگردد.