پنجره‌های مقاوم به طوفان: هزینه و مزایا
10
تیر

پنجره‌های مقاوم به طوفان: هزینه و مزایا

پنجره‌های مقاوم به طوفان: هزینه و مزایا  ،، پنجره‌هایی که در بازار با نام مقاوم به طوفان یا ضدطوفان شناخته می‌شوند با شیشه مقاوم به ضربه و با لایه‌ای از پلی UPVC بوتیرال (PVB) یا اتیلن-UPVC استات (EVA) ساخته می‌شوند. این شیشه‌های مقاوم به ضربه ممکن است بر اثر ضربه‌ شدید اجسام پرتاب‌شده بشکنند، اما معمولاً از غشا درونی و چارچوب پنجره جدا نمی‌شوند. اگر این شیشه‌ها بشکنند، به‌ جای اینکه خرد و متلاشی شوند فقط مثل تار عنکبوت ترک برمی‌دارند.

بعلاوه، می‌توان پنجره‌های معمولی را با اضافه‌کردن لایه‌ای پوششی بر روی شیشه پنجره مقاوم‌تر کرد. این کار میزان مقاومت به ضربه را در پنجره بالا می‌برد، اما باز به میزان مقاومت پنجره‌های مقاوم به طوفان نمی‌رسد.

پنجره‌های اصل مقاوم به طوفان گران هستند، اما در مناطقی که مستعد بادهای بسیار قوی هستند سرمایه‌گذاری خوبی است.

شرح ویژگی‌ها  

مثل هر پنجره استاندارد دیگری، برای ساخت چارچوب پنجره مقاوم به طوفان یا ضدطوفان می‌توان از جنس آلومینیوم یا فولاد، UPVC، یا چوب استفاده کرد. چارچوب‌های آلومینیوم یا فولاد بسیار قوی هستند (و بسیار گران)، اما نگهداری از این چارچوب‌ها نکاتی دارد. پنجره‌ها با چارچوب UPVC راه‌حلی مقرون‌ به صرفه با میزان عایق بالا است، اما در آخر عمرشان فرایند بازیافت مواد اولیه‌شان دشوار است. چارچوب‌های چوبی میزان عایق خوبی دارند، اما چون باید مرتب رنگ شوند، هزینه نگهداری آنها از سه گزینه دیگر بیشتر است. و در طول زمان، پنجره‌های چوبی ممکن است تاب بردارند.

هچنین وقتی صحبت از پنجره‌های مقاوم به طوفان یا ضدطوفان می‌شود، چند گزینه برای شیشه مطرح می‌شود. با توجه به فرایند ورقه ورقه‌کردن که بواسطه آن ورقه‌های شیشه به لایه میانی وصل می‌شوند، چند نوع کار شیشه مطرح می‌شود.

یک ورقه PVB (پلی UPVC بوتیرال) یا EVA (اتیلن-UPVC استات) که بین دو لایه از شیشه قرار می‌گیرد. این روش از رایج‌ترین نوع پنجره مقاوم به طوفان است. PVB یا EVA خیلی خوب جلوی ضربه را می‌گیرند. این لایه از PVB یا EVA معمولاً از ۰۱۵ .۰ تا ۰۹۰ .۰ اینچ ضخامت دارد، و افزایش ضخامت لایه‌ها هزینه و مقاومت پنجره‌ها را بالا می‌برد. PVB همان ورقه‌ای است که از آن برای ساخت پنجره‌های ضد ضربه در ماشین استفاده می‌کنند.

PVB در ترکیب با لایه‌ای از PET (پلی اتیلن ترفتالات) گزینه‌ای بسیار قوی برای کار شیشه است، اما به‌خاطر فرایند چالش‌برانگیز تولید این پنجره‌ها خیلی گران هستند. این پنجره‌ها اغلب از دو لایه شیشه با پوشش PVB و یک ورقه PET بین آنها ساخته می‌شوند.

گزینه دیگر سنتری‌گلس پلاس (SGP) است. در این تکنولوژی که دوپانت آن را ایجاد کرده (اکنون متعلق به کورارای است) یک لایه میانی از جنس انوپلاست اختصاصی بین دو لایه از شیشه قرار می‌گیرد. سنتری‌گلس از نظر وزن سبک‌تر و قوی‌تر است، و درمقایسه‌با سایر گزینه‌های ضدطوفان کمتر درمعرض زردشدن است. لایه SGP بیش از ۲۸ .۲ میلیمتر (۰۹۰ .۰ اینچ) ضخامت دارد. این پنجره‌ها برای پنجره‌های تجاری رایج‌تر هستند، گرچه می‌توان آنها را برای کاربردهای مسکونی نیز سفارش داد. این پنجره‌ها یکی از گران‌ترین پنجره‌های ضدطوفان است. از SGP همچنین برای ساخت شیشه‌های ضد گلوله و ضد بمب استفاده می‌شود.

می‌توان برای استحکام‌بخشی و بهبود کیفیت از رزین مایع شیشه به‌طورثابت بر روی شیشه استفاده کرد. برای این کار از اشعه UV به‌عنوان کاتالیست استفاده می‌کنند. در روش‌های دیگر، یک ورقه PET اضافه می‌شود تا شیشه باز هم قوی‌تر شود. پنجره‌های رزین مایع شیشه به‌ویژه در آب و هواهای گرم رایج هستند.

پنجره‌های ترکیبی شیشه/پلاستیک شامل یک لایه نازک پلی‌کربنات لکسان بین دو لایه شیشه است و مواد را به‌خوبی به هم وصل می‌کند. این مساله منجر به شیشه بسیار قوی می‌شود، گرچه محصول نهایی برای آب‌ و هوا خیلی گرم انتخاب خوبی نیست چون پلی‌کربنات بیش از چارچوب پنجره منبسط می‌شود.

همچنین طیف وسیعی از پنجره‌های مقاوم به طوفان از نظر گزینه‌های گرمایی برای استفاده در آب و هواهای متفاوت موجود است.

چگونه پنجره‌ مقاوم به طوفان از شما محافظت می‌کند

شاید فکر می‌کنید ویژگی اصلی پنجره نشکن ضدطوفان این است اجازه ندهد آب وارد خانه شما شود، اما درواقع مزیت اصلی آنها جنبه ساختاری‌شان است. مطالعات نشان داده‌اند که وقتی پنجره‌ها و درها به‌طورکامل فرومی‌پاشند کل خانه به‌خاطر تغییرات ناگهانی فشار خراب می‌شود. افزایش فشار هوای ورودی به خانه ممکن است سقف‌ها را فروبپاشد و دیوارها را فروبریزد. اگر پنجره‌ها و درها سالم باقی بمانند و مانع تغییرات فشار هوا شوند درنتیجه می‌توانند از تخریب خانه جلوگیری کنند.

مشخصات فنی

بعد از اینکه طوفان اندرو در سال ۱۹۹۲ فلوریدا را درنوردید، و حدود ۲۵ میلیون دلار خسارت وارد کرد، نیاز به پنجره‌های مقاوم به طوفان اهمیت پیدا کرد. بعد از این اتفاق، در نواحی مستعد طوفان دستورالعمل‌های ASCE (انجمن مهندسان عمران آمریکا) برای پنجره‌ها در سازه‌های جدید بکار گرفته شد. از سال ۲۰۰۲ باید خانه‌های جدید در فلوریدا و برخی نواحی پرخطر دیگر با کرکره‌های پشت پنجره یا پنجره‌های مقاوم به طوفان ساخته ‌می‌شدند تا میزان خرابی کامل ساختمان‌ها کاهش می‌یافت.

پنجره‌های مقاوم به طوفان باید شرایط خاصی داشته باشند و درمقابل موشک‌های کوچک و بزرگ مقاومت کنند. در آزمون موشک بزرگ یک تکه چوب ۲ در ۴ با طول بین ۶ تا ۸  فوت، و وزن ۹ پوند با سرعت ۵۰ فوت در ثانیه در شرایط آزمایشگاهی به سمت پنجره پرتاب می‌شود. شیشه و چارچوب باید بعد از این ضربه سالم باقی بماند. در آزمون موشک کوچک ۳۰ قطعه توپ گلی یا فولادی با سرعت ۸۰ فوت بر ثانیه به سمت پنجره پرتاب می‌شوند و دوباره پنجره باید مقاومت کند تا استانداردهای موردنظر محقق شوند.

پنجره‌ مقاوم به طوفان کمک می‌کند تا خانه در مقابل بادهای ۲۰۰ مایل بر ساعت مقاومت کند (نوع ۵). هنگام خرید پنجره دقت کنید تا مدل‌ پنجره با استانداردهای مورد تایید در منطقه شما هماهنگ باشد.

آیین‌نامه بین‌المللی حفاظت از انرژی در ساختمان حداکثر مجاز فاکتور U و ضریب جذب تابش خورشید (SHGC) را برای پنجره‌ها براساس ناحیه آب و هوایی تعیین می‌کند.

هزینه‌ها

پنجره‌های مقاوم به طوفان هزینه کلی ساخت را افزایش می‌دهند، اما آنها در فصل طوفان تاحد زیادی از ساختمان محافظت می‌کنند. چون خرابی طوفان کاهش می‌یابد، پس سرمایه‌گذاری به‌خوبی نتیجه می‌دهد، همچنین شما را واجد شرایط استفاده از تخفیف بیمه مالک می‌کند.

هزینه یک پنجره مقاوم به طوفان خوب، شامل چارچوب و شیشه، بیش از چند صد هزار تومان برای یک متر شیشه است. به‌طور متوسط، هزینه در ضدطوفان به‌تنهایی چند میلیون تومان است، اما هزینه پنجره مقاوم به طوفان کشویی بیشتر نیز است.

اگر به تهیه پنجره‌های مقاوم به طوفان فکر می‌کنید، شناخت مزایا و معایب به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

مزایای مرتبط با هزینه

  • پنجره‌ها به‌گونه‌ای ساخته‌ شده‌اند که به آرامی می‌شکنند و درمقابل بادهای سخت مقاومت می‌کنند.
  • عایق صدا هستند و با ممانعت از ورود اشعه UV از فضای داخل محافظت می‌کنند.
  • میزان بیمه مالک را کاهش می‌دهند.

معایب مرتبط با هزینه

  • چندین میلیون تومان به هزینه ساخت اضافه می‌کنند.
  • در مناطقی که طوفان‌های شدید وجود ندارد، هزینه‌های غیرضروری را افزایش می‌دهند.
  • برخی انواع این پنجره‌ها با گذشت زمان زرد و میزان دید آنها کم می‌شود.

مزایا

هیچ شیشه‌ای کاملاً ضد ضربه نیست، اما پنجره‌های مقاوم به طوفان یا ضدطوفان این مزیت بسیار بزرگ را دارند که فقط ترک برمی‌دارند بدون اینکه خرده شیشه‌ای پرتاب شود. چند مزیت پنجره‌های ضد ضربه به شرح زیر هستند:

  • درمقابل بادهای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت مقاومت می‌کنند بدون اینکه متلاشی شوند.
  • هیچ خرده شیشه‌ای پرتاب نمی‌شود.
  • در انواع و سایزهای متفاوت دردسترس هستند.
  • عایق صدای بسیار خوبی را ایجاد می‌کنند.
  • از ورود ۹۹ درصد اشعه UY ممانعت می‌کنند.
  • در برخی نواحی هزینه‌های بیمه مالک را کاهش می‌دهند.

معایب

  • هنگام ساخت خانه‌های بزرگ هزینه ساخت خانه را تا چند میلیون تومان افزایش می‌دهند.
  • در مناطقی که طوفان‌های شدید رخ نمی‌دهد، سبب هزینه‌های اضافی می‌شوند.
  • برخی انواع پنجره‌ها با گذشت زمان زرد می‌شوند.
  • در پنجره‌هایی که شیشه‌های ضخیم دارند میزان دید کمی کاهش می‌یابد.