how to insulate windows 1
02
خرداد

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟  وقتی دمای هوا خیلی سرد و یا گرم می‌شود، اگر پوشش حرارتی ساختمان در برار نفوذ هوا تاثیر چندانی نداشته باشد، شرایط ناخوشایندی در محیط داخلی خانه بوجود خواهد آمد. گرما و سرما می‌تواند از طرق مختلف وارد خانه شود. اما قبل از اینکه به قسمت‌های وسیع‌تری مثل دیوارها، سقف و کف نگاه بیاندازید، نقاط ورودی کوچکتر مثل پنجره‌ها را بررسی کنید که احتمالا عامل اصلی اتلاف انرژی هستند. حتی اگر پنجره‌ها باکیفیت باشند و شکل مناسبی داشته باشند، اگر شدت دمای بیرون زیاد باشد می‌تواند از اطراف یا خود پنجره‌ها وارد ‌شود. هرچند محل نصب پنجره می‌تواند موجب اتلاف گرمایی شود، اما از طرف دیگر یکی از راحت‌ترین مکانها برای تعمیر و بازسازی است.

درزگیری پنجره‌ها کار کم‌هزینه و ساده‌ای است که برای سطح رفاه شما و کاهش هزینه‌های ماهیانه قبوض بسیار مفید است. با اینکه درزگیری، پنجره نامناسب را به پنجره‌ای عالی تبدیل نمی‌کند، اما برای گذر از یکی دو فصل تغییراتی جزیی را بوجود می‌آورد. پنجره‌های جدید و باکیفیت شاید فقط نیاز به نصب پرده داشته باشند، اما به تمام مراحلی که در زیر پیشنهاد می‌شود نیاز ندارند.

زمان مناسب برای درزگیری پنجره‌ها

به نظر می‌رسد قبل از شروع فصل سرما باید پنجره‌ها را درزگیری کرد. اما از طرف دیگر با توجه به اینکه به خاطر یکسان بودن دمای داخل و خارج خانه، امکان ارزیابی شرایط عایق‌بندی پنجره‌ها دشوار است، شاید بخواهید تا زمان روشن کردن کولر یا بخاری صبر کنید.

بسیاری از مراحل عایق‌بندی پنجره که در زیر آمده، کم هزینه هستند. مثل پلاستیک محافظ‌ پنجره، خمیر، نوار درزگیر، اسپری فوم آنقدر ارزان هستند که می‌توانید هزینه‌های آنها را طی یکی دو ماه با صرفه جویی در مصرف انرژی جبران کنید. در بین تمام روشها، نصب پرده‌ی ضخیم پنجره که بهره‌وری انرژی را بهمراه دارند، از همه گرانتر است و ۲۵ درصد پرهزینه‌تر از پرده‌های معمولی و غیر گرمایشی است.

وسایل مورد نیاز

ابزار:

کاردک

تفنگ خمیر

همزن رنگ

کاردک بتونه‌کاری

پیچ‌گوشتی

بالشتک یا عروسک پارچه‌ای مار

نخ و سوزن یا چرخ خیاطی (اختیاری)

مواد:

کیت پلاستیک محافظ پنجره

خمیر

نوار درزگیر

فوم افشانه

موادی برای پر کردن بالشتک (اختیاری)

جوراب یا پارچه (اختیاری)

دستورالعمل

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟۱. استفاده از پلاستیک محافظ پنجره

قبل از اینکه پلاستیک محافظ پنجره را استفاده کنید، پنجره‌ها را کاملاً تمیز و خشک نمایید. از کاردک برای زدودن رنگ و جرم از روی پنجره استفاده کنید. پنجره را با دستمال تمیز کرده و سپس با پارچه‌ی بدون پرز خشک کنید. از دستورالعمل کارخانه برای نصب پلاستیک محافظ پنجره استفاده کنید.

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟۲. شکاف‌ها و ترک‌ها را با خمیر پر کنید.

برای عایق‌بندی بیشتر، از خمیر مناسب برای داخل و خارج پنجره استفاده کنید. سوراخهای کوچک یا مستطیل شکل بیرونی که برای زهکشی ایجاد شده‌اند، را با خمیر نپوشانید. احتمالا برای هر طرف پنجره‌ی دو جداره، نصف بسته‌ی خمیر کافی است.

ابتدا خمیرهای قدیمی و ترک خورده را با کاردک یا پیچ‌گوشتی جدا کنید. مطمئن شوید که قبل از درزگیری با خمیر، سطح کاملاً خشک باشد. سر تیوپ خمیر را برش ۴۵ درجه بزنید. تیوپ را در تفنگ خمیر قرار دهید و ماشه را فشار دهید تا مواد به داخل ترک‌ها بریزد. خمیر را با یک حرکت درون شکاف‌ها بریزید و از تکه تکه خمیر زدن بپرهیزد تا درزگیری یکدست و تمیزی داشته باشید. اگر خمیر از داخل شکاف‌ها می‌ریزد، با یک کاردک یا ماله‌ی بتونه، مواد را به داخل شکاف‌ها فشار دهید. اجازه بدهید خمیر ۲۴ ساعت بماند و سفت شود.

قبل از کار، خمیر زدن را تمرین کنید.

اگر بار اول است که می‌خواهید این کار را انجام دهید، قبل از عایق‌بندی پنجره‌ها، این تکنیک را روی دستمال کاغذی حوله‌ای انجام دهید. این کار کمک می‌کند حرکت دست شما بهتر شود تا بتوانید زمانیکه خمیر از تیوب بیرون می‌آید آن را به خوبی روی سطح روزنه‌ها پخش کنید.

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟۳. استفاده از نوار درزگیر دور پنجره‌ها

نوار را باز کنید و آن را دور پنجره‌ها بچسبانید و با انگشت فشار دهید. اگر مجبورید نوار را به داخل فشار بدهید، از ابزار بلند و نوک پهنی مثل همزن رنگ استفاده کنید. شاید با ابزارهای تیزی مثل کاردک، بهتر بتوان با فشار نوار را درون فضاهای باریک قرار داد، اما ممکن است نوار تکه‌ تکه شود.

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟۴. استفاده از اسپری فوم

خانه‌های قدیمی به درزگیری بیشتری نیاز دارند. استفاده از اسپری فوم احتمالاً آسانتر از خمیر فایبرگلاس است که با دست باید به آن ضربه زد. با قرار دادن یک کاردک بتونه‌کاری در پشت قالب، زوار دور پنجره را جدا کنید و به آرامی آن را بیرون آورده تا شکاف‌های بزرگ اطراف آن آشکار شود. قبل از اسپری کردن، نازل را به سر اسپری متصل می‌کنیم تا بتوانیم فوم را به عمق شکاف تزریق کنیم. عمق شکاف‌ها حدودا چند سانت است. فوم فوراً منبسط می‌شود، اما انبساط کامل، معمولاً چند ساعت طول می‌کشد. زمانی که فوم کاملا پف کرد و خشک شد، می‌توانید دورکوب پنجره را سرجایش نصب کنید.

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟۵. نصب پرده‌های ضخیم که از بهروری انرژی برخوردارند (پرده‌های گرمایشی)

اگر پرده‌ها از نظر انرژی بهره‌وری داشته باشند، نحوه‌ی نصب آنها متفاوت است. تا جاییکه امکان دارد پرده باید به پنجره نزدیک باشد و تا روی طاقچه یا کف خانه کشیده شود. برای تاثیر حداکثری و کاهش تبادل گرمایی، بهتر است که پرده‌ها تا حد امکان در نزدیکی سقف نصب شوند. پرده‌ها را در هر دو طرف به دیوار یا پنجره جفت کنید تا تبادل حرارت به حداقل برسد. برای این کار و کاهش تبادل گرمایی می‌توانید از نوار مغناطیسی استفاده کنید تا دو طرف پرده‌ها به دیوار بچسبد و در قسمت مرکزی پنجره هم لبه‌ی پرده‌ها را روی هم بیندازید که می‌توانید با این کارها حدوداً ۲۵ درصد کاهش اتلاف گرمایی داشته باشید. اگر پرده‌های لانه‌زنبوری کاملاً به پنجره چسبیده باشند، می‌توانند اتلاف گرمایی از طریق پنجره را تا ۴۰ درصد و ورود ناخواسته‌ی گرمای خورشید را تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

۶. نگهدارنده‌های درب پارچه‌ای

نگهدارنده‌های درب پارچه‌ای را می‌توانید بصورت آماده در فروشگاه‌های لوازم و کالای خانگی پیدا کنید. خودتان هم می‌توانید با استفاده از جوراب‌های بلند و دوختن پارچه بصورت لوله‌ای به اندازه‌ی عرض در یا پنجره، نگهدارنده‌ی پارچه‌ای بسازید. جوراب یا پارچه‌ی دوخته شده را با برنج، ذرت یا لوبیای خشک پر کنید. سپس انتهای پارچه را با چرخ خیاطی و یا دست بدوزید.

پنجره را ببندید و نگهدارنده‌ای که ساخته‌اید را روی تاقچه در قسمت انتهایی پنجره قرار دهید و محکم کنید. این انسداد، مانع ورود و خروج هوای گرم یا سرد از طریق شکاف‌ها و روزنه‌ها می‌شود.

اگر پنجره‌ی دولنگه داشته باشید، می‌توانید زمانیکه پنجره بسته است روی ریل بالایی و پشت قفل ارسی، نگهدارنده‌ی پارچه‌ای قرار دهید تا هر چه بیشتر جریان هوا از بین برود.

چگونه پنجره ها را عایق بندی کنیم؟آشنایی با محصولات عایق‌بندی پنجره‌

این کار باعث می‌شود تا با علل و روش تاثیرگذاری محصولات و مواد در عایق‌بندی پنجره‌ها، آشنا شویم. قبل از شروع عایق‌بندی پنجره‌ها، حتماً از خصوصیات موادی که قصد استفاده از آن را دارید، مطلع شوید.

پلاستیک محافظ پنجره

پلاستیک شفاف محافظ پنجره‌ برای کاهش عبور گرمای خورشید از شیشه در ماه‌های تابستان بهترین نتیجه را دارد و برخی از آنها در ماه‌های زمستان گرمای اتاق را حفظ می‌کنند. پلاستیک‌های محافظ پنجره بزرگ هستند و هنگام نصب، به اندازه پنجره بریده می‌شوند. این پلاستیک با نوار دو طرفه به روی قاب پنجره‌ی داخل متصل می‌شود. دمیدن هوای گرم و ملایم سشوار روی پلاستیک، آن را محکم می‌کند. پاکت هوای فشرده‌ای که بین پنجره و پلاستیک ایجاد شده، مانند گاز آرگون یا کریپتون که فضای بین شیشه‌های دو جداره را پر می‌کنند عمل کرده و مانع نفوذ هوا و حرارت می‌شود. پلاستیک محافظ پنجره با برچسب رفلکس شیشه (یا برچسب با میزان تابندگی کم) فرق دارد. برچسب رفلکس مستقیماً روی شیشه می‌چسبد در حالی که پلاستیک محافظ پنجره باید از شیشه فاصله داشته باشد.

خمیر

خمیر ارزان است و به آسانی می‌توان از آن استفاده کرد. خمیر‌ را باید مرتباً به‌طور دوره‌ای استفاده کرد، خصوصاً اگر محیط پنجره در معرض انبساط و انقباض باشد. بنابراین باید انتظار داشت که پس از فقط یکی دو سال باید خمیرهای قبلی را کند و از خمیر جدید در محل‌های مدنظر استفاده کرد.

سه نوع خمیر درزگیر برای سطوح مختلف وجود دارد. برای شکاف‌هایی که در ارسی پنجره یا اطراف آن قرار دارد و عرض آنها حدوداً ۱ سانت یا کمتر است، از خمیر لاتکس بر پایه آب استفاده کنید. برای قسمت‌هایی که بعداً قرار است رنگ‌آمیزی شوند، از خمیر رنگی استفاده کنید.

نوار درزگیر

استفاده از نوار درزگیر ساده است و هنگام کندن آن، هیچگونه اثر و ضایعاتی به جا گذاشته نمی‌شود. اگر درزگیر روی قسمت‌های متحرک پنجره استفاده شود، نمی‌توان پنجره را باز یا بسته کرد. اگر می‌خواهید پنجره را باز کنید، باید نوار را جدا کرده و سپس یک بار دیگر آن را استفاده کنید. استفاده‌ از نوار درزگیر، راه حل قابل قبولی است، چون به هر حال پنجره‌ها در زمستان بسته می‌مانند.

روزنه‌هایی که در اطراف بخش‌های ثابت داخلی یا اطراف پنجره هست را می‌توان با لاستیک EPDM، فوم، یا درزگیر نمدی پر کرد. شکاف بین ارسی(سش) و قاب پنجره را می‌توان به طور موقت با استفاده از نوار درزگیر پر کرد. فراموش نکنید محیط‌هایی مانند گاراژ که هوای سرد به راحتی در آنجا نفوذ می‌کند را با استفاده از نوار درزگیر، عایق کنید.

اسپری فوم

فقط شکافهای بزرگ و قابل دسترس که در اطراف قاب پنجره وجود دارد، باید با اسپری فوم قابل انبساط پر شود. با کمک یک نازل بلند، کف اسپری را می‌توانید به مناطقی تزریق کنید که با دست قادر به انجام آن نخواهید بود. کنترل کردن اسپری فوم دشوار است و می‌تواند به سرعت از حفره‌ خارج شده و دیوار یا کف را آغشته کند، بنابراین برای عایق‌کاری پنجره، مطمئن شوید که کف کم انبساط خریداری کنید.

پرده‌هایی با بهروری انرژی

پوشش‌های عایق‌ پنجره، که حفاظت بیشتری را ایجاد می‌کنند، به دو شکل وجود دارند. پارچه‌های ضخیمی که به اطراف باز و بسته می‌شوند یا پرده‌های لانه‌زنبوری که بصورت عمودی به طرف بالا و پایین کشیده می‌شوند. پارچه و پرده‌های لانه‌زنبوری فقط در صورت بسته بودن بعنوان عایق عمل می‌کنند.

پوشش‌های پنجره: پوشش‌ها به مراتب ضخیم‌تر از پرده‌های معمولی هستند و برای اینکه کنار دیوار ثابت بمانند با بند بسته می‌شوند که مانع نفوذ هوای بیشتر به داخل می‌شود. در ماه‌های گرم، پارچه‌های سفید پلاستیکی که پشت پوشش‌های پنجره قرار دارد، می‌تواند گرمای خانه را تا حد زیادی کاهش دهند.

پرده‌ی لانه‌زنبوری: پرده‌های پلیسه‌ای که بصورت عمودی باز و بسته می‌شوند، در نگاه اول وقتی باز هستند شبیه به پرده‌های کرکره‌ای ‌به‌نظر می‌رسند. با این وجود هنگامی که پایین کشیده شوند، می‌توانید ساختارهای زنبوری شکل آنها را ببینید که تبدیل به کیسه‌های هوا شده که به حفظ دمای محیط داخلی کمک می‌کند.

نگهدارنده‌ی پارچه‌ای: اغلب برای بستن درزهای زیر درب‌ها، از بالشتک‌های پارچه ای استفاده می‌شود، همچنین می‌تواند روزنه‌ی بین پایین ارسی پنجره و قاب پنجره را ببندد. تهیه و خرید مارهای پارچه‌ای بسیار آسان است. فقط به یاد داشته باشید که آنها فقط یکی از چهار نقطه را در امتداد محیط ارسی پنجره مسدود می‌کنند. همچنین می‌توان از آنها بعنوان عایق صوتی نیز استفاده کرد.